Hidtil har det Arkitema koncentreret sig om at blive markedsledende i Skandinavien. De sidste 10 år har Arkitema således udelukkende fokuseret på kunder og projekter i Danmark, Norge og Sverige.
For at sikre fortsat udvikling og vækst af Arkitema er det nu tid til at se mod nye markeder uden for Skandinavien.
Nu vil man ride med på Cowi-gruppens nye strategi, Future Now, hvor England og Nordamerika er områderne, hvor væksten skal komme fra – også inden for arkitektur og byggeri.
– Når vi kigger på markederne i UK og Nordamerika, er det netop den kompetence, som vi har opbygget inden for især sundhed og universitetsbyggeri, der bliver efterspurgt af kunderne. Vi har opbygget erfaring og kompetencer, som vi nu vil ud at tilbyde til kunderne i UK og Nordamerika, fortæller Senior Market Director i Arkitema, Jørgen Bach.
– Vi kan se, at alene markedet i UK er dobbelt så stort som det samlede Skandinaviske markedet, så vi mener det bestemt, at det er værd at satse på.
Netop skandinavisk velfærdsarkitektur og velfærdsløsninger efterspørges i stigende grad i UK og Nordamerika. Samtidig er Cowi allerede stærkt repræsenteret i UK og Nordamerika, og kan støtte Arkitema med lokalkendskab og netværk.
Arkitema jagter de første opgaver både i UK og Canada. I UK arbejdes der på et kommende stort offentlig udbud samarbejde med en af Cowi´s internationale partnere, og i Canada arbejdes der på flere komplekse infrastruktur projekter sammen med Cowi.
I UK er det planen, at Arkitema etablerer lokalt kontor allerede i indeværende år, og man forventer at være på plads i Canada inden udgangen af 2024.
– Kunderne serviceres bedst med lokal tilstedeværelse, og derfor er den langsigtede plan at etablere sig med lokale kontorer og et stærkt arkitektbrand i både UK og Nordamerika. Fokus vil som sagt i første omgang være på sundheds- og universitetsbyggeri, siger Jørgen Bach, der forventer at udbygge med blandt andet rådgivning inden for store bæredygtige byudviklingsprojekter.
Han forklarer, hvordan Arkitema i Skandinavien er lykkedes med at blive kendte som arkitekterne, der i et tæt samarbejde med kunderne co-creater Skandinaviske bæredygtige byer. Som designer gode boliger, kontorer, skoler, hospitaler, metrostationer, pladser og parker.
– Det vil vi på sigt selvfølgelig også gerne være kendte for i både UK og Nordamerika. Vi har før med en vis succes vist, at vi kan opdyrke helt nye markeder. Ved at bruge vores erfaring fra etableringen i Sverige og Norge, samt udnytte Cowi´s styrkepositioner er jeg overbevist om, at vi er et kendt og respekteret Arkitektbrand i UK og Canada om 10 år, fortæller Jørgen Bach.
Arkitema har i dag en omsætning på 670 mio kroner, og beskæftiger knap 700 medarbejdere fordelt på seks kontorer i Skandinavien.