Analysen ‘Entrepriseformer og værdiskabelse i det offentlige byggeri’ gennemgår de forskellige entrepriseformers styrker og svagheder og opsummerer de senere års praktiske erfaringer med dem.
Der er fordele og ulemper ved alle de mest anvendte entrepriseformer. Den mest hensigtsmæssige udbudsform afhænger af derfor af det konkrete projekt: af projektets størrelse og kompleksitet, af bygherrens erfaring og præferencer og ikke mindst af bygherreorganisationens kapacitet til at gennemføre projektet.
Alligevel er der især blandt de kommunale bygherrer en tendens til, at udbud i fagentreprise foretrækkes som en regel eller som et udgangspunkt for at tilgodese lokale virksomheder, snarere end ud fra en konkret vurdering af, hvilken udbudsform som tjener projektets succes bedst.
Samtidig er der både undersøgelser og konkrete erfaringer, som peger på, at forudsætningerne for med succes at kunne gennemføre byggeprojekter i fagentrepriser, og for den sags skyld også stor- og hovedentrepriser, ikke altid er til stede i det offentlige byggeri.
Der er andre måder
Resultatet bliver, at offentlige byggerier for ofte bliver præget af enten budgetoverskridelser, kvalitetsproblemer eller forsinkelser.
– Når offentlige bygherrer vælger entrepriseform, så anbefaler vi, at man gør brug af nogle objektive kriterier, som man bringer i anvendelse i forhold til det konkrete projekt. Det er selvfølgelig et legitimt politisk ønske, at man gerne vil fremme de lokale byggevirksomheders udvikling. Men det kan gøres bedre på andre måder end ved at give forrang til bestemte udbudsformer, siger direktør i Kuben Management Jens Henrik Haahr.
Analysen kan downloades her.