Aarhus først: Ahlsell tester døgnåbne butikker

Den nordiske gigant indenfor værktøj til bl.a. byggeriet, Ahlsell, går efter at blive førende på det danske marked. Nu afprøver koncernen døgnåbne butikker, større sortiment og samspil mellem butikker og onlinesalg.
Salgsdirektør Peter von der Hude, der er ansvarlig for Ahlsell Danmarks butikker, sætter nu gang i nye tiltag, der skal gøre Ahlsell førende på det danske marked for blandt andet værktøj, VVS- og elartikler til industrien og byggeriet.
Salgsdirektør Peter von der Hude, der er ansvarlig for Ahlsell Danmarks butikker, sætter nu gang i nye tiltag, der skal gøre Ahlsell førende på det danske marked for blandt andet værktøj, VVS- og elartikler til industrien og byggeriet.

Planerne har været luftet før – Sanistål-butikkerne skal holde åbent døgnet rundt – og nu bliver det til virkelighed; i første omgang i de to butikker i Aarhus. Den ene butik i Åbyhøj er efter en omfattende modernisering blevet til en Ahlsell-butik med ny indretning og et udvidet sortiment. Den anden er en helt ny butik i Risskov, der fra d. 2. april afløser den nuværende butik i bydelen.

Læs også: Døgnåbent byggecenter stor succes

Salgsdirektør Peter von der Hude, der er ansvarlig for Ahlsell Danmarks butikker, håber at gøre sig gode erfaringer, som kan bruges i resten af landet:

– Vi har valgt at teste konceptet i Aarhus i løbet af foråret, inden vi senere ruller det ud i resten af landet. Det er enormt praktisk for kunderne, at de kan betjene sig selv efter normal lukketid, hvis de mangler en vare og ikke kan vente, til butikken åbner, siger han og fortsætter:

– Der er ingen tvivl om, at de virksomheder, der forstår at bygge bro mellem de fysiske butikker og det digitale univers, vinder konkurrencen om kunderne i fremtiden, og her vil vi være helt i front.

Aarhus spiller en helt særlig rolle

Ahlsell Group købte Sanistål i 2023, og kort efter blev også Bacher Work Wear med 75 medarbejdere og en omsætning på 178 mio. kroner samt virksomheden KJV, der blandt andet sælger værktøjsmaskiner og automationsløsninger, føjet til den danske familie.

Dermed blev alle tre virksomheder en del af den svenske kæmpekoncern, der med en omsætning på ca. 50 mia. kr. (SEK), næsten 8.000 medarbejdere og 300 håndværkerbutikker i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Estland, Letland, Litauen og Polen, er Nordens største distributør af blandt andet værktøj, VVS- og elartikler til industrien og byggeriet.

Nyt navn, ny indretning og et langt større sortiment. De to butikker i Risskov og Åbyhøj skal teste Ahlsells nye strategi, der også inkluderer, at butikkerne bliver tilgængelige for kunderne døgnet rundt.
Nyt navn, ny indretning og et langt større sortiment. De to butikker i Risskov og Åbyhøj skal teste Ahlsells nye strategi, der også inkluderer, at butikkerne bliver tilgængelige for kunderne døgnet rundt.

– Siden vi overtog Sanistål, har vi arbejdet målrettet på en strategi om at blive førende på det danske marked, og her spiller Aarhus en helt særlig rolle. Aarhus er det rigtige sted at fokusere, for byen er i rivende udvikling, og vi har godt fat i kunderne. Vi kommer til at løfte vores butikker i Aarhus til et helt nyt niveau, og vi vil afprøve helt nye koncepter, inden de bliver rullet ud i resten af landet, siger Peter von der Hude.

Læs også: Davidsen tramper pedalen i bund på Fyn

Ejerskabet betyder bl.a., at de 24 Sanistål-håndværkerbutikker, der er fordelt over hele Danmark, får flere tusinde nye varer på hylderne, blandt andet fordi Ahlsells egne mærkevarer bliver en del af sortimentet.

Ny butik til sommer

Ahlsell Danmark går målrettet efter yderligere vækst i de kommende år, og åbner til sommer en Ahlsell-butik i Vallensbæk med Danmarks største sortiment, ligesom koncernen har et stort fokus på Odense og Aalborg. Væksten skal ske gennem opkøb af virksomheder og øget salg i bl.a. de 24 håndværkerbutikker samt de to køleteknikbutikker i Danmark. Derudover har Ahlsell Danmark 11 selvbetjeningsbutikker.

Læs også: Top10: Største bygherrer i Region Midtjylland

– Der er ingen tvivl om, at vi høster nogle fordele ved at være en del af en stor koncern, som har solid erfaring med både handel i fysiske butikker og online, siger Peter von der Hude.

Relateret indhold