300 studerende bygger tre-etagers beboerhus på tre dage

Der er masser af erfaringer at høste for den enkelte såvel som for byggebranchen til "De Digitale Dage".
Arrangørerne bag De Digitale Dage: UCN, AAU, EUC Nord, COWI og DI Dansk Byggeri. Pressefoto.
Arrangørerne bag De Digitale Dage: UCN, AAU, EUC Nord, COWI og DI Dansk Byggeri. Pressefoto.

Hvor man tidligere mødtes ansigt til ansigt til eventen “De Digitale Dage”, foregår årets arrangement som så meget andet i denne corona-tid i enrum bag skærmen derhjemme.

Men det har ikke sat kadancen ned for de deltagende, der sammen skal projektere et 800 kvadratmeter stort beboerhus for Himmerland Boligforening, lyder meldingen fra Søren Nissen, projektleder for de Digitale Dage og lektor på UCN’s byggeriuddannelser.

– Der er brug for endnu mere digitalisering i byggebranchen, og det opnår vi blandt andet ved at klæde de studerende på til digitalt samarbejde, nye digitale teknologier og kommunikationsformer. Så det har stor betydning for branchen, at vi kan gennemføre årets arrangement på trods af Covid-19, fortæller han.

De Digitale Dage er et koncept, hvor studerende som repræsenterer alle byggeriets parter samles om at afprøve og præsentere de nyeste digitale redskaber.

En øjenåbner

Der deltager i alt 14 teams med over 20 studerende i hver gruppe samt to erhvervsrepræsentanter fra entreprenør- og rådgiverbranchen.

Årets opgave består konkret i at give det økonomisk mest fordelagtige tilbud i henhold til BIM-baserede analyser, BIM-modeller og præsentation af løsning og proces.

For Mark Stougaard, der læser til bygningskonstruktør på 4. semester, har De Digitale Dage allerede på dag ét været lidt af en øjenåbner. Han er projektleder i sin gruppe.

– Alt det, jeg har lært de sidste to år, har jeg skullet bringe i spil i min rolle som projektleder for så stort et team. Jeg har fået en forståelse for, hvor mange der skal agere og samarbejde i et byggeriprojekt som det her, samtidig med at jeg skal styre og koordinere alle led i processen. Det er vildt spændende, og det er supervigtigt, at vi får afprøvet de forskellige nye teknologier og lærer, hvordan vi kan bruge dem til at skabe et optimalt byggeri, siger Mark Stougaard.

Dommerkomiteen har en uge til at vurdere de studerendes forslag, og vinderne kåres fredag d. 23. april.

Til gavn for byggebranchen

Resultaterne fra De Digitale Dage opsamles i såkaldte læringsprodukter, som skal skabe værdi for den danske byggebranche og byggeriets uddannelser på alle niveauer i Danmark.

– Vi har udover de mange studerende også 25 personer fra erhvervslivet med til De Digitale Dage, så der er en tæt kobling til byggebranchen og de udfordringer og behov, som branchen har i disse år og i fremtiden, forklarer Kjeld Svidt, der er lektor ved forskningsgruppen i Bygningsinformatik ved Aalborg Universitet.

Han uddyber, at brugen af digitale værktøjer er inde i en rivende udvikling, ikke mindst fordi byggebranchen har forrygende travlt i øjeblikket.

– Derfor er det også helt afgørende, at uddannelserne i samarbejde med byggeriet eksperimenterer med og får erfaringer med de nyeste teknologier, siger han.

De Digitale Dage er ifølge Kjeld Svidt med til at åbne de studerendes øjne for en større verden inden for byggeriet, end den de møder til daglig på de enkelte uddannelser. De studerende kommer fra en række forskellige uddannelser inden for byggeriet, bl.a. bygningskonstruktører, ingeniører og tømrer- og murerfagene. Derudover er financial controller-studerende med til at stå for finansieringsmodellerne. Også studerende fra UCN’s bygningskonstruktøruddannelse i Vietnam er med.

Relateret indhold