I 2025 vil den cirka 28 km letbanestrækning med 29 stationer, der løber gennem 11 kommuner, fragte passagerer fra Ishøj i syd til Lundtofte nord for Lyngby. Men allerede i år vil man kunne se de nye letbanetog køre på dele af skinnenettet. Så langt er man nemlig kommet.
Anlægsarbejdet er på flere dele af strækningen afløst af montering af skinner, kørestrømsmaster og opbygning af de kommende letbanestationer. Samtidigt er 9 ud af 29 af de grønne letbanetog ankommet til Hovedstadens Letbanes kontrol- og vedligeholdelsescenter i Glostrup.
Læs også: Næste stop: Glostrup Nord. Opfører 660 boliger ved letbanestop
– Ankomsten af de første letbanetog er en stor milepæl i projektet, og vidner om, at vi i løbet af 2024 kommer til at se letbanetog køre på en del af strækningen, som led i testkørslen. Det er et tydeligt tegn på, at vi er tættere på at åbne letbanen og dermed tættere på at styrke den kollektiv transport i Region Hovedstaden, fortæller bestyrelsesformand i Hovedstadens Letbane, Jakob Thomasen.
Mange flere lærlinge end forventet
Hovedstadens Letbane, der er ejet af Region Hovedstaden samt de 11 kommuner Ishøj, Vallensbæk, Hvidovre, Albertslund, Brøndby, Rødovre, Høje-Taastrup, Herlev, Gladsaxe, Glostrup og Lyngby-Taarbæk, har sammen med projektets entreprenører fra begyndelsen haft stort fokus på at tiltrække lærlinge til projektet.
– Vi satte os et mål på 58 lærlingeårsværk i hele projektperioden og har i 2023 nået 108 samlet set. Det er godt at se, at vi i samarbejde med vores entreprenører, er nået så flot og overbevisende i mål. Ikke mindst fordi en del af at være en bæredygtig bygherre også er at understøtte udviklingen og uddannelserne inden for branchen, så vi sikrer, at vi har kompetente medarbejdere i fremtiden, siger Trine Græse, borgmester i Gladsaxe Kommune, der er den kommune, der får flest kilometer letbane.
Flere arbejdsulykker og højere udgifter
Det er de gode nyheder. De mindre gode er, at anlægsbudgettet er overskredet og derfor er blevet revurderet og forhøjet med 1,1 mia. kr. inklusive reserver. Dette var dog forventet allerede i slutningen af 2022, oplyser Hovedstadens Letbane, der har opgjort de samlede investeringer pr. 31. december 2023 til 6,321 mia. kr.
Anlægsbudgettet er på 9,3 mia. kr., mens de årlige indbetalinger i juni 2023 blev forhøjet, så ejerne fra 2025 skal betale 33 mio. kr. fordelt med 19 mio. kr. fra kommunerne og 14 mio. kr. fra Region Hovedstaden.
Læs også: Nu skal Brøndbys to letbane-forpladser på tegnebrættet
Skidt er det også, at der i 2023 var 16 medarbejdere, der kom til skade med fravær til følge. Til sammenligning var der 14 i 2022.
– Det skal være sikkert for alle at gå på arbejde, og det er et ansvar vi som bygherre tager meget alvorligt. Derfor er det ikke tilfredsstillende, at der har været 16 arbejdsulykker. Vi har et tæt samarbejde med entreprenørerne i forhold til at gennemføre tilsyn på byggepladserne, for at styrke og opretholde fokus på sikkerhed i planlægningen og udførelsen af opgaver, understreger Jakob Thomasen.
Hovedstadens Letbane forventer ifølge passagerprognosen at transportere ca. 14 mio. passagerer om året fra 2030.