I regnskabsåret 2022/23 nåede Stark Group en rekordomsætning på over 7 mia. euro (ca. 52,5 mia. kroner). Driftsindtjeningen var 456 mio. euro (ca. 3,4 mia. kroner) og næsten på niveau med det foregående rekordår.
– Vi leverer et stærkt resultat i et år, der på mange måder har været vanskeligt at navigere i, siger finansdirektør Sisse Fjelsted Rasmussen og uddyber:
– Inden for samme år har vi oplevet en aktivitet, der både har været ekstraordinært stærk og ganske svag. Geopolitisk uro, energikrise samt nye inflations- og renteniveauer fik tag i byggeriets aktivitetsniveau i anden halvdel af vores finansår, hvor aktiviteten i byggeriet ikke kom i gang efter vintersæsonen. Vores fokus er på at drive en finansielt sund virksomhed, der samtidig står klar til at gribe de vækstmuligheder, der byder sig uanset markedsvilkårene.
– Vi kan drive den bedre
Omsætningsvæksten på 17,7 % var særligt drevet af opkøbet af en af Storbritanniens største byggemarkedskæder i februar 2023 fra franske Saint-Gobain Building Distribution Ltd.
Den britiske virksomhed bidrog med en omsætning på 1,2 mia. euro (ca. 9 mia. kroner) og et EBITDA på 31 mio. euro (ca. 231 mio. kroner) i de fem måneder, den tæller med i Stark Groups 2022/23-resultat.
Læs også: Stark: Byggeriet stabiliserer sig senest i 2024 – hvis inflationen kommer under kontrol
– Vi har købt den britiske forretning, fordi vi tror, at vi kan drive den bedre. Virksomheden har underperformet i adskillige år. Det er vi ved at ændre. Vi har i dag en forretning i Norden, som er bomstærk.
– Vores tysk-østrigske forretning har vi forbedret kommercielt og økonomisk, siden vi købte den i 2019. Vores plan er at lade et nyt engelsk ledelseshold overføre vores viden og koncepter fra Norden og Tyskland til det engelske marked. Det er en stor opgave, men vores engelske hold har skabt et godt momentum, siger Sisse Fjelsted Rasmussen.
Fuld agenda med nye initiativer
Stark Group har leveret en årlig gennemsnitlig vækst i omsætningen på 20 % fra 2020-23 og har i perioden foretaget 30 virksomhedsopkøb og øget sin markedsandel. Trods de nuværende udfordrende markedsvilkår fortsætter koncernen med at investere i at skabe en større og bedre virksomhed, lyder det fra finansdirektøren:
– Vi har over de seneste år investeret betydeligt i vores virksomhed. Vi investerer i vores eksisterende byggemarkeder og en bedre digital platform, vi åbner nye byggemarkeder, og vi har haft tryk på opkøb. Vi vil fortsat have en offensiv strategi og gennemførte i året en opdatering af vores plan.
Læs også: Fra officer til ny trælastdirektør: “Har man den rigtige indstilling, kan resten læres”
– Vi har en fuld agenda med nye initiativer, som vi tager frem imod 2027. Timingen af initiativerne afhænger naturligvis af udviklingen i markedet, men vi står med en lang række muligheder, og vi løber ikke tør for initiativer.