Da brødrene Nickolai og Rasmus Brade etablerede bygherrerådgivningsvirksomheden Brade Consulting i 2020, lagde de en plan for virksomheden. Den plan har de holdt, og det så nøje, at de forventer at være selvskrevet til Børsens Gazellepris, når næste årsregnskab udkommer i 2024.
– Vi oplever en positiv udvikling, vores omsætning er steget markant og så er vi gået fra kun 2 tilknyttede kollegaer i 2020 til nu 10 fastansatte, fortæller Nickolai Brade, der derudover har 7 løsere tilknyttede kollegaer og dermed arbejde til 17 personer.
– Brade Consulting har i de seneste to år været afgørende for vores ambitiøse projekt, der omfattede udskiftning af vores tag på hele 60.000 kvm og etablering af en solcelleløsning med en kapacitet på 3,2 MW. Gennem deres bygherrerådgivning og dybdegående engagement har de spillet en væsentlig rolle i realiseringen af Hines’ ambitiøse mål om at etablere CO2-neutrale bygninger.
Head of Construction, Martin Schou, Hines
For eksempel skulle virksomheden efter planen udvide med en fjernvarme/fjernkøl/infrastruktur-afdeling i 2023 – her har de siden årsskiftet beskæftiget 6 kollegaer og konsulenter.
– Selvom vi har stor organisk vækst, er det ikke noget, vi fremprovokerer. Men vi kan se, at når vi er hos en kunde, bliver der ofte lagt mere på. De skal lige se os an – og det kan jeg godt forstå – men så lever vi op til tilliden, og opgaven vokser. Så driller det også lidt herovre, og så hjælper vi også med det. På den måde bliver opgaverne hurtigt til mange flere og gror, siger Nickolai Brade og tilføjer:
– Vi bruger da også meget tid på at værne om de kunder, vi har. Relationsfokuseret vækst, kalder vi det.
Afregner på medgået tid
For at skabe mere værdi hos kunden, end det koster at hyre Brade Consulting til en specifik opgave, lægger de to ejere vægt på at etablere et trygt og transparent samarbejde, som effektivt flytter projektet fra skrivebord til virkelighed. Samtidig kan man som kunde være sikker på, at virksomhedens konsulenter ikke giver op, før der ligger en optimal løsning på den givne udfordring.
Et af de tiltag, der ifølge Brade-brødrene også får kunderne til at vende tilbage, er, at deres kollegaer afregner på medgået tid, så kunden betaler time for time.
– Selvom det ikke er standarden i fjernvarmebranchen, adskiller vi os ved konstant at prioritere vores kunders værdi. Vi indregner ikke unødige risici. Når en kunde bringer os ind på et projekt, er vores mission at skabe en tryg og transparent proces, der effektivt realiserer deres vision. Vi giver ikke op, før der ligger en optimal løsning, og vores engagement fortsætter kun, så længe vi kan tilføre værdi. Hvis ikke, håber vi på at blive overvejet igen, når de står over for en ny udfordring, tilføjer Rasmus Brade.
Dybdegående engagement
Blandt kunderne er bl.a. Vejdirektoratet, hvor Brade Consultings udsendte medarbejdere udnytter deres teknisk ekspertise og løbende skifter roller for optimal værdiskabelse samt Københavns Universitet, hvor Brade Consulting leverer faglig rådgivning indenfor drift, teknik, gennemgange osv. på universitetets omfattende bygningsmasse.
Også hos USA’s og måske verdens største ejendomsudvikler Hines, har Head of Construction Martin Schou fået mere værdi for pengene på sine danske projekter, end han har betalt for i forhold til Brade Consultings bygherrerådgivning.
På et projekt i Greve fik Brade Consulting i første omgang til opgave at lave udbudsmaterialet til et tag på 28.000 kvm. Da den opgave var løst til kundens tilfredshed, blev udførelse af hele etapen på 60.000 kvm tag tildelt virksomheden, som siden også er blevet bedt om at tage sig af etableringen af en stor solcellepark på taget, facility management og vedligeholdelse på den snart CO2-neutrale bygning.
‘Har god forståelse for vores behov’
En helt ny kunde er Høje Taastrup Fjernvarme (HTF), der har hyret Brade Consulting ind som rådgiver i forhold til bl.a. procesoptimering, udvidelse af fjernvarmenettet, vækst m.v.
– Vi står i en tid, hvor fjernvarmeindustrien har sine egne, unikke udfordringssæt, og vi er opsatte på at skabe et langsigtede samarbejde med HTF og afdække deres behov, så de fortsat kan udvide deres fjernvarmenet. Udover vores rådgivningskompetencer har vi som bygherrerådgiver også kunne assistere HTF med ekstra ressourcer til deres bygherreorganisation, fortæller Nickolai Brade.
Og det er en tilfreds kunde, der ser frem til samarbejdet:
– Brade Consulting har demonstreret en god forståelse for vores behov i Høje Taastrup Fjernvarme. Deres tilgang til kundeforståelse og procesoptimering har været værdifuld. De fremmer effektivt samarbejde og tilpasser sig hurtigt til skiftende situationer. Vi anbefaler Brade Consulting som en pålidelig samarbejdspartner, lyder skudsmålet fra fjernvarmeselskabet. Projektleder, Martin Larsen, Høje Taastrup Fjernvarme.
God tyngde i den tekniske rådgivning
For at kunne løse alle de forskellige typer opgaver, der kan opstå i så specialiserede byggeprojekter, som Brade Consulting entrerer med, har Nickolai og Rasmus Brade bevidst valgt at ansætte et bredt udsnit af medarbejdere. Her er bl.a. maskinmestre, civilingeniører, el-ingeniører, en vvs- og el-installatør, en energiteknolog, en arbejdsmiljøkoordinator, projektledere, teknikumingeniører m.fl.
Det større fællesskab med kompetente kollegaer giver god tyngde i den tekniske rådgivning, som virksomheden udbyder.
– Vi er altid på jagt efter nye kollegaer, siger Rasmus Brade der, efter den vækst, virksomheden har gennemgået de seneste knap fire år, efterhånden har god erfaring i at ansætte nye medarbejdere. Flere af dem henvender sig selv til virksomheden, der både ansætter specialister og generalister. Vigtigt er det dog, at de kan fungere side om side.
– Forskellighed i firmaet er vigtigt for os, og vi har to overbevisninger i forhold til den vækstrejse, vi er på. Den ene er, at vi gerne vil skabe en arbejdsplads, som vi gerne selv vil være en del af. Den anden er, at vi skal kunne følge med i, hvem folk er; hvad de dyrker som hobby, hvad deres ægtefælle og børn hedder. Ellers er vi blevet for mange for hurtigt.
Nickolai Brade tilføjer:
– Det kommer vi til at holde fast i sammen med vores intention om max at ansætte én om måneden. Vi har sat den grænse i forhold til onboarding, som vi jo holder af hensyn til den nyansatte. Vi skal kunne være der for folk, for den dag de starter, er deres dag. Der er hele tiden en, der er sammen med dem hele dagen – oftest en af os på skift. Vi har på forhånd lagt et program, hvor vi holder dem i hånden hele dagen. Vi tager f.eks. ud og kigger på projekter, kommer rundt i de andre afdelinger, de får arbejdstøj osv.
Netværk giver ny viden De to brødre tager sig ikke kun af de nye medarbejdere, af kundernes vekslende behov og af virksomhedens langsigtede planer. For at være med fremme på den nyeste udvikling, deltager begge brødre også i diverse netværksgrupper. Nickolai Brade har bl.a. været en aktiv del af Bygherreforeningens ‘Netværk om anvendelse af den frivillige bæredygtighedsklasse’ det seneste års tid. Det ser han en stor værdi i.
– Det er jo både bygherrer og bygherrerådgivere der deltager i netværket. Jeg deltager bl.a. for at få den nyeste viden på området og suge viden til mig i forhold til, hvad de andre gør. Ved at deltage kan vi være med fremme og få en klar fornemmelse af, hvad der rører sig i branchen, siger han.
Udover at yde bygherrerådgivning på specifikke projekter indenfor bl.a. fjernvarme- og kølesystemer, projektgranskning, tilsyn og energioptimering, tilbyder Brade Consulting også rådgivning og løsninger i forhold til bæredygtigt byggeri. Her hjælper virksomheden i forvejen en lang række kunder med at opnå et miljømæssigt bæredygtigt byggeri. Ved at entrere med den DGNB-certificerede virksomhed kan man som bygherre reducere miljøpåvirkningen fra sine bygninger, ligesom Brade Consultings konsulent også kigger ind i de økonomiske og sociale aspekter ved at opnå et bæredygtigt og DGNB-certificeret byggeri.
Denne artikel er produceret af Dagens Byggeri og anlæg i samarbejde med en annoncør.