– Som i mange andre store dele af samfundet, er Hovedstadens Letbane også blevet ramt af de globane udfordringer, der har fulgt i kølvandet på Covid-19, og som yderligere er blevet forstærket af krigen i Ukraine, siger Erik Skotting, direktør i Hovedstadens Letbane ifm. opskrivningen af anlægsbudgettet på letbanebyggeriet til over 1 mia. kroner:
– Projektet er født med stor kompleksitet, så udefra kommende udfordringer med både forsyningskæder og mangel på kvalificeret arbejdskraft har været væsentlige årsager til, at vi efter et omfattende budgetarbejde opskriver anlægsbudgettet med 1,1 mia. kr. Opskrivningen svarer til ca. 13 % af anlægsbudgettet og ligger i størrelsesorden med vores udmelding fra december 2022.
I december 2022 meldte Hovedstadens Letbane ud, at projektets risikobillede pegede på, at det ville blive svært at overholde det planlagte anlægsbudget.
Vurderingen dengang var, at der ville blive tale om en merudgift på 10-15 % og dermed på niveau med dagens udmelding.
Det samlede anlægsbudget er på 9,3 mia. kroner.
Ekstra 33 mio. fordeles mellem kommune fra kommunerne og 14 mio. kroner fra Region Hovedstaden
Ekstra 33 mio. fordeles mellem region og kommuner
Selskabet bag Letbanen har desuden opdateret det samlede langtidsbudget, så det imødekommer den nødvendige forøgelse af anlægsbudgettet. Samtidig er driftsøkonomien opdateret, uden at det har ændret på de oprindelige økonomiske forudsætninger.
Forøgelsen af anlægsbudgettet betyder, at Region Hovedstaden og hver af de kommunale ejere fra 2025 skal bidrage med en årlig ekstrabetaling på 33 mio. kroner, som fordeles med 19 mio. kroner fra kommunerne og 14 mio. kroner fra Region Hovedstaden.
De 11 kommuner er Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Herlev, Albertslund, Rødovre, Glostrup, Brøndby, Hvidovre, Vallensbæk, Ishøj og Høje-Taastrup.
Banens ejere betaler årligt et fast beløb til Hovedstadens Letbane med henblik på, at selskabets samlede anlægsgæld skal være tilbagebetalt i 2069. Dette indebærer en forlængelse af tilbagebetalingstiden med 10 år, hvilket selskabets ejere nu drøfter med staten.
Den formelle godkendelse af det ændrede anlægsbudget sker på interessentskabsmødet den 22. juni og derefter hos de enkelte ejerkommuner og i Region Hovedstaden.
28 kilometer og 14 mio. passager
Letbanen strækker sig over 28 kilometer mellem Lyngby og Ishøj og går igennem otte kommuner med 29 stationer undervejs.
Der bliver omstigning til S-tog på seks stationer: Lyngby, Buddinge, Herlev, Glostrup, Vallensbæk og Ishøj – Glostrup bliver den største med over 6.000 passagerer på et hverdagsdøgn.
Ca. 14 mio. passagerer ventes at bruge letbanen årligt på sigt.
Hovedstadens Letbane forventes at åbne i 2025.