Der bliver brug for den nyeste viden og de stærkeste løsninger, når byggefirmaerne tager fat på at projektere bygningerne i den kommende Kildedal By. For allerede inden de sætter spaden i jorden, skal de have udregningerne klar i forhold til, hvad klimapåvirkningen bliver for de forskellige bygninger.
– Vi stiller krav i alle købsaftaler om, at alt nybyggeri i Kildedal By maksimalt må have en CO2-udledning, som følger den frivillige CO2-klasse for det år, der bliver søgt byggetilladelse, fortæller Tim E. Halvorsen, projektdirektør i Kildedal P/S.
Det betyder, at hvis bygherrerne søger om byggetilladelse i 2023, må de have en udledning på 8 kg CO2 per m2, der bygges. To år senere falder loftet til 7 kg, og i 2029 er kravet nede på 5 kg CO2 pr m2.
Læs også: Filadelfias nybyggeri er målrettet en helt særlig målgruppe
Målene i lavemissionsklassen skal dermed sikre, at der er et fortsat pres på at nå ambitionerne om at bygge med bæredygtige tiltag.
– Det er et skrapt krav, som udfordrer udviklerne, men samtidig mærker vi også, at byggeriets aktører selv tripper for at finde de gode løsninger og få dem i spil, siger Tim E. Halvorsen og tilføjer, at det ambitiøse krav kommer i halen på et andet krav, som selskabet stiller til udviklerne:
Alle byggerier skal som minimum kunne certificeres til standarden DGNB Guld ligesom også hele Kildedal By som byområde skal DGNB-certificeres.
85 %-reduktion inden 2030
Den kommende Kildedal By ligger ved Kildedal Station i Ballerup Kommune og vil rumme 2.000 boliger og 5.000 arbejdspladser inden for især life science frem mod 2035.
– I Ballerup har vi sat et ambitiøst mål om at nedbringe CO2-udledningen i kommunen med 85 % inden 2030. Det når vi kun, hvis alle sektorer arbejder sammen og finder nye løsninger, siger Ballerups borgmester, Jesper Würtzen.
– Derfor er jeg meget tilfreds med, at vi i Kildedal By stiller så skarpe krav til byggeriet. Det inspirerer både os selv og kan forhåbentlig også inspirere andre og give værdifuld viden om, hvordan vi frem mod 2030 udvikler vores nybyggerier, tilføjer han.
Investorer tager godt imod
Eftersom byggesektoren er en væsentlig udleder af CO2, er der brug for en konstant opmærksomhed på løsninger, der driver udledningen ned, siger Tim E. Halvorsen:
– En by koster på klimaregnskabet. Heldigvis har Kildedal et par ambitiøse ejere, som nu stiller endnu mere ambitiøse CO2-krav end oprindeligt. Vores dialog med investorer viser også, at de vil tage godt imod skærpede krav. Derfor hæver vi nu barren og gør den frivillige CO2-klasse til et fælles krav for alle, der bygger i Kildedal By.