I januar 2022 gik Lynetteholms anlægsarbejde i gang, og nu har entreprenørvirksomhed Aarsleff etableret første del af Lynetteholms omkreds – det vil sige perimeter og stendæmninger og en modtagekaj, hvor mellemlagret overskudsjord fra Nordhavn fremover skal sejles til.
Læs også: Se Lynetteholm blive til – døgnet rundt
Arbejdet er forløbet efter planen, fortæller adm. direktør fra By & Havn, Anne Skovbro:
– Jeg synes, at det er en fantastisk følelse at stå her i dag og se ud på den første del af den fremtidige stormflodssikring. Det er resultatet af et stort stykke anlægsarbejde og ikke mindst en lang dialog med borgere, faglige miljøer og myndigheder om, hvordan vi løser den her udfordring med det stigende vand bedst muligt, siger adm. direktør, Anne Skovbro, By & Havn.
Mulighed for sluseport ved højvande
Lynetteholm indgår som en delstrækning i en samlet stormflodsplan for København og omegnskommuner, hvor der også ses ind i mulighederne for en sluseport, der ved højvande kan lukke af for vandet mellem Lynetteholm og Nordhavn.
Første fase af Lynetteholm omfatter også anlæg af en ny jordtransportvej via Prøvestenen og et jordmodtageanlæg på Refshaleøen.
Fase 2 opdelt i 3 entrepriser
Afslutningen af fase 1 betyder samtidig, at fase 2 nu kan gå i gang, og By & Havn har netop sat gang i prækvalifikationen af de entreprenørvirksomheder, som ønsker at byde ind på at anlægge den sidste del af Københavns nye halvø og stormflodssikringsprojekt.
Læs også: Lynetteholms havbund sendes i høring: Skal ikke længere klappes ud ved Køge Bugt
Som bygherre har By & Havn opdelt Lynetteholms fase 2 i 3 entrepriser, der i hovedtræk omfatter Lynetteholms østlige, vestlige og nordlige perimeter. Til sammen udgør den sidste del af Lynetteholms samlede omkreds på ca. 7 km.
Fase 2 forventes at stå færdig i efteråret 2026, og hele Lynetteholm ventes at være fyldt op om ca. 30 år.