LCA’en har talt: Asfalt i tynde lag begrænser CO2-udledningen

En ny LCA-analyse viser, at tynde og slidstærke asfaltbelægninger - TB-k'er - udleder 38 % mindre CO2 end et ordinært slidlag, hvis man tæller både produktion og udlægning med.
Tynde asfaltlag - de såkaldte TB-k'er - er ifølge en ny LCA-analyse et grønnere valg end de mere traditionelle asfaltbelægninger af typen SMA 8. Foto: Pankas
Tynde asfaltlag - de såkaldte TB-k'er - er ifølge en ny LCA-analyse et grønnere valg end de mere traditionelle asfaltbelægninger af typen SMA 8. Foto: Pankas

Det er ikke noget, man som bilist bemærker, når man suser over Storebæltsbroen, holder i kø på Motorring 3 ved København eller cruiser gennem Hillerød. Men under dækkene befinder sig en asfaltbelægning med betegnelsen TB-k.

TB-k’er er tynde og slidstærke asfaltbelægninger, og løsningen er slet ikke ny – den er tværtimod over 30 år gammel, men gled dengang hurtigt ud i glemslen, da kun få danske asfaltproducenter havde produktionsapparat- og maskiner til at fremstille og udlægge produktet.

Nu har TB-k-asfalttypen undergået en LCA-undersøgelse, der viser, at asfaltbelægning har længere levetid og udleder mindre CO2 end tilsvarende kendte – og nyere – asfaltbelægninger af typen SMA 8. I undersøgelsen var begge asfalttyper tilsat 25 % genbrug, mens beregningen er baseret på et reelt eksempel i en afstand på 50 km fra asfaltfabrikken.

Vil udbrede den nye viden

Med LCA-undersøgelsen som bevis ønsker asfaltentreprenøren Pankas nu at udbrede budskabet om den glemte asfaltbelægning, så TB-k-løsningerne igen kan indgå som en mulighed i offentlige vejlægningsudbud.

– Vi er meget glade for, at vi nu har et konkret bevis på det, vi har vidst i over 30 år: At TB-k-belægningerne bør tages alvorligt som et holdbart og miljørigtigt valg i udbud. De passer perfekt ind i den grønne omstilling, som den offentlige sektor så brændende ønsker. Derfor vil vi gå forrest for at udbrede den nye viden og kendskabet til belægningstypen, udtaler direktør Kim Krøis fra Pankas Danmark, der selv udlægger tyndtlagsbelægningsløsningen PANgrip, der udleder 38 % mindre CO2 sammenlagt ved produktion og udlægning end et ordinært slidlag (SMA 8).

Han tilføjer:

– Som udgangspunkt skal man som bygherre og rådgiver selvfølgelig stadig finde den rette løsning, som bedst passer til udbudsmaterialets beskrivelse af holdbarhed, funktionalitet, bæredygtighed og pris. Med den nye undersøgelse kan vi bevise overfor kommunerne, at PANgrip og lignende TB-k’er som minimum bør tages med i overvejelserne fremover.

Et bevidst valg

Selvom LCA-undersøgelsen først lige er offentliggjort, har de første offentlige kunder allerede anvendt PANgrip. Siden 2021 har en sammenslutning af kommunerne Hørsholm, Hillerød, Allerød, Frederikssund, Gribskov og Halsnæs fået lagt ny TB-k-asfalt.

I Hillerød Kommune er ca. 10 km af de ca. 40 km asfalt, der blev udlagt i kommunen i 2022, med TB-k-slidlag.

– Vi har primært valgt PANgrip til kommuneveje, hvor der er brug for en slidstærk og holdbar løsning, som kan holde på løse sten samt klare alle vejrforhold og hård belastning, fortæller projektleder i Trafik, Vej og Park ved Hillerød Kommune, Bent Ole von Müllen.

Relateret indhold