Om projektet
- DSB nye vedligeholdelsesfaciliteter, Næstved – opførelse af togværksteder
- Areal: 18.000 m2
- Bygherre: DSB
- Totalrådgivere: Rambøll Danmark (Ingeniør) og MT Højgaard Danmark (Beton og Tømrer)
- Teknisk rådgiver: Cowi (Skitse)
- Arkitekt: Gottlieb Paludan Architects
- Arkitekt: Holm & Grut
- Ingeniør: Moe
- Entreprenør: M.J. Eriksson (øvrige)
- Byggestart: Jan. 2023
- Afsluttes: Juni 2025
- Pris: 1,3 mia. kroner
Over de næste år skifter DSB hele sin togflåde ud, så alle togene frem mod 2030 bliver eldrevne.
Men gode intentioner er sjældent nemme – eller billige – at føre ud i livet. Det gælder også for denne storstilede transformation fra ældre dieseltog til elektrisk materiel, hvor DSB både bygger og ombygger værksteder til at vedligeholde og reparere den nye flåde.
En transformation, der forløber over flere år, hvilket giver behov for at holde de eksisterende værksteder i drift i takt med, at den nye flåde skal vedligeholdes. Derfor er der lokaliseret nye placeringer til fremtidens værksteder, der tilgodeser DSB’s fremtidige trafikvision med højst mulig effektivitet – og det er noget af et puslespil, der skal gå op.
For ikke nok med at DSB i en overgangsfase både skal køre el og diesel, så skal det også times med Banedanmarks modernisering af jernbanenettet. En modernisering, som omfatter udrulning af Signalprogrammet og elektrificering af de centrale jernbanestrækninger i Danmark.
For det første flytter DSB ud af sine historiske lokaler på Otto Busses Vej i Københavns Sydhavn, som siden 1907 har været en grundsten i selskabets værkstedslandskab sammen med Sonnesgade i Aarhus.
I stedet skal et helt nyt værksted til vedligeholdelse af lokomotiver og vogne opføres, og det bliver sydøst for Næstved ved Mogenstrup.
– Projektet har været længe undervejs, og DSB og projektet har også været udsat for en del kritik i lokalområdet i Næstved, hvor der har været skrevet og sagt meget om dets beliggenhed og udseende, men hvor det er DSBs opfattelse, at vi nu har fået tilpasset projektet bedst muligt til de mange indsigelser og ønsker, adm. direktør i DSB, Flemming Jensen.
Åbenhed, værdi og mindre risiko
Værkstedet i Næstved omfatter ca. 18.000 m2 byggeri placeres syd for Næstved Station på arealer ved Fladsågaard.
Dertil kommer anlæg af jernbanespor i forbindelse med værkstedet.
Bygningen skal kunne rumme et 300 meter langt togsæt med lokomotiv under tag plus værksted, og parterne, der skal sørge for dette, tæller Cowi, der har udarbejdet VVM, Rambøll Danmark varetager ingeniørydelsen med Gottlieb Paludan Architects som arkitekt.
Byggearbejdet udføres som totalentreprise af MT Højgaard Danmark, der har Holm & Grut med som arkitekt og Moe som ingeniør.
M.J. Eriksson udfører anlægsarbejde på baneterrænet.
– Vi glæder os over det tætte samarbejde med DSB og de øvrige parter på projektet, som vi nu ser meget frem til at udføre i de kommende år, siger porteføljechef i MT Højgaard Danmark, Søren Sørensen, og uddyber omkring processen:
– Den høje grad af åbenhed gør det muligt at skabe værdi for bygherren med det samme og nedbringe risikoen, fordi vi sidder med ved bordet, inden totalentreprisekontrakten underskrives. Beslutningsgrundlaget bliver meget præcist, når vi i fællesskab definerer konstruktions- og udførelsesprincipper med løsningsforslag fra arkitekt, rådgivere og entreprenører. Arbejdsformen giver en masse energi, og vi tror virkelig på den måde at gøre tingene på.
Godsbanegården i København er en del af den store omstrukturering og ombygning af DSBs nuværende værksteder. Fremover skal værkstedet bruges til at reparere og servicere nyindkøbte eltog. Visualisering: DSB.
Byggeriet skal stå færdigt i 2026 og vil få den højeste DGNB-certificering.
Prisen anslås at blive på 1,3 mia. kroner.
2-års plan på over 3 mia. kroner
Men opførelsen af værkstedet i Næstved udgør kun et enkelt element i den samlede DBS-plan:
I Københavns Sydhavn, tæt ved Trafiktårnet, bygges der et nyt værksted til elektriske togsæt, hvilket vil højne effektiviteten, når togsættene de skal til og fra Københavns Hovedbanegård. Værkstedet forventes at blive taget i brug i år 2025.
Når DSB flytter aktiviteterne til Næstved, kan området på Otto Busses Vej blive del af en ny grøn bydel med boliger, arbejdspladser, rekreative områder og kulturaktiviteter, som DSB udvikler sammen med Københavns Kommune og Freja.
DSBs eksisterende værksted ved Svanemøllen Station ‘Helgoland’, bliver delvist ombygget. Her er der planlagt med 4 spor, der kan blive anvendt til klargøring af de nye togsæt, som DSB forventer vil ankomme i 2023.
I Brabrand, tæt på Aarhus, opføres et yderligere værksted til de elektriske togsæt. Ibrugtagning af dette værksted er linket til elektrificering af banestrækningen mellem Aarhus og Hobro.
Det eksisterende centralværksted i Sonnesgade i Aarhus vil i overgangen mellem gammel og ny togflåde være i drift. Her vedligeholder DSB i dag den nuværende dieselflåde af IC3 og IC4 togsæt. DSB har behov for at anvende og vedligeholde IC3-flåden helt frem til, at alle de nye elektriske togsæt er leveret.
IC3-værkstedet i Sonnesgade ligger centralt i Aarhus og har eksisteret siden 1925. I forbindelse med udfasningen af dieseltog-materiellet kan nye tanker om Bydel Sonnesgade blive født.
En plan, der samlet forløber på under to år til en samlet pris på knap 3,2 mia. kroner ifølge tal fra Byggefakta.