Jernbanebyen, der kommer til at ligge på DSBs historiske arealer i området mellem Vesterbro, Kgs. Enghave og Teglholmen, er den sidste store brik i byudviklingen i det sydlige og centrale København.
Det 365.000 m2 store byudviklingsområde skal omdannes til en ny bydel, som blandt andet får to større parker og tre fodboldbaner.
Med den gennemgående grønne karakter kommer alle med tilknytning til Jernbanebyen til at bo og arbejde med naturen helt tæt på i en i øvrigt delvist bilfri bydel.
Nu har DSB Ejendomsudvikling, NREP, Industriens Pension og Novo Holdings indgået en aftale om en samlet udvikling af Jernbanebyen i København i et fælles konsortium.
Partnerne har underskrevet en betinget joint venture-aftale, der betyder, at hele Jernbanebyen vil blive samlet under et fælles ejerskab, når der er vedtaget en lokalplan for området.
Nye standarder
Ambitionen er at udvikle en bydel, som sætter nye standarder inden for bæredygtighed og sundhed i forbindelse med byudvikling.
– Med holdet bag udviklingen af Jernbanebyen formelt på plads er vi i fællesskab klar til det videre arbejde med at udvikle området bæredygtigt til gavn for København og københavnerne, siger Søren Beck-Heede, adm. direktør i DSB Ejendomsudvikling.
– Vi ser store muligheder i at samle udviklingen af Jernbanebyen i et fælles langsigtet partnerskab og vil bidrage aktivt til den fælles vision om at skabe en grøn bydel til København med stort fokus på bæredygtighed og sundhed. Investeringen passer godt strategisk til Novo Holdings fokus på at genere attraktive langsigtede afkast via investeringer i bæredygtige ejendomme og infrastruktur, siger Morten Beck Jørgensen, Managing Partner, Novo Holdings.
Samler ejerskab af hele Jernbanebyen
Jernbanebyen er aktuelt ejet delvist af DSB, delvist af Freja Ejendomme.
I 2021 indgik NREP, Industriens Pension og Novo Holdings en aftale med Freja Ejendomme om køb af deres grundareal i Jernbanebyen.
DSB Ejendomsudvikling, der ejer den største del af området, har samtidig ønsket at finde en joint-venturepartner til at indgå i en fælles udvikling af DSBs grundareal. Med den nye aftale er det nu planen, at de to dele af Jernbanebyen bliver lagt sammen med henblik på en fælles udvikling af området med det nye konsortium som ejere.
– Vi glæder os over, at vi nu får mulighed for at udvikle Jernbanebyen i ét fælles ejerskab, hvor alle parter har en ambition om at skabe en sund og mangfoldig bydel med blandede boligformer, arbejdspladser og levende butiksliv. Med en samlet udvikling af Jernbanebyen bliver vi medejer af en levende og attraktiv ny bydel, hvorfra vi forventer et godt langsigtet afkast til medlemmerne, siger ejendomschef i Industriens Pension, Søren Tang Kristensen.
– Vi ser frem til samarbejdet og til at lægge alle kræfter i at udvikle Jernbanebyen til et unikt koncept, hvor vi i udviklingen særligt har fokus på at skabe et mere bæredygtigt byliv, både socialt og miljømæssigt. Det gør vi blandt andet ved at reducere CO2-udledningen i både opførelsen og driften og ved at give plads til fællesskaber og gode miljøer. Det bliver samtidig også en mangfoldig bydel for både børnefamilier og seniorer, siger Thomas Riise-Jakobsen, partner, NREP.