Sådan bliver livet mellem bygningerne i Ørestads nye business district

De kollektive byrum mellem bygningerne er det primære fokus i det vinderprojekt, som By & Havn har valgt skal danne udgangspunktet for den nye lokalplan for Hannemanns Allé i Ørestad Syd.
Byrummene i kvarteret skal blive en forlængelse af virksomhedernes indendørs kontorer, så de mennesker, som har deres daglige gang i kvarteret, vil indtage byrummene i løbet af dagen - som et udendørs kontor, hvor man kan slå sig ned med sin computer eller holde et udendørs møde omgivet af for eksempel vand og beplantning.
Byrummene i kvarteret skal blive en forlængelse af virksomhedernes indendørs kontorer, så de mennesker, som har deres daglige gang i kvarteret, vil indtage byrummene i løbet af dagen - som et udendørs kontor, hvor man kan slå sig ned med sin computer eller holde et udendørs møde omgivet af for eksempel vand og beplantning.

Med mål om at skabe et nyt ‘business district’ i Ørestad skal en lokalplan definere rammerne for den fremtidige udformning og færdiggørelse af området, der ligger mellem Royal Arena og Øresundsmotorvejen.

By & Havn har nu udpeget Cebra som vindere af planlægningskonkurrencen for Hannemanns Allé i Ørestad Syd med et projekt, der tager udgangspunkt i en omvendt planlægning, hvor investeringen ligger i de identitetsskabende byrum mellem bygningerne, fortæller Lisbeth Nørskov, direktør hos Cebra København:

Planen for det nye forretningskvarter i Ørestad vil færdiggøre området og koble sig naturligt på den omkringliggende by, der i dag er karakteriseret af både kultur, boliger, erhverv og Amager Fælleds åbne vidder mod vest - som den sidste brik, der binder området sammen og gør det færdigt.
Planen for det nye forretningskvarter i Ørestad vil færdiggøre området og koble sig naturligt på den omkringliggende by, der i dag er karakteriseret af både kultur, boliger, erhverv og Amager Fælleds åbne vidder mod vest – som den sidste brik, der binder området sammen og gør det færdigt.

– Som ejer eller lejer i det fremtidige forretningskvarter vil man mere end det, der foregår bag facaderne. Her investerer man også i området og i den fælles sammenhængskraft på tværs af virksomheder, institutioner, serviceerhverv og beboere, siger hun.

Bymæssig, arkitektonisk kvalitet og identitet

Projektet definerer tre centrale byrum – Byporten, Den Urbane Agora og Det Urbane Gadekær – som vil bidrage til oplevelsen af kvarteret som et særligt sted i Ørestad.

Projektforslaget for området ved Hannemanns Allé rummer ikke fast definerede udstykninger, men åbner derimod en række forskellige scenarier for grundejeren, By & Havn, som gør det muligt at afsætte forskellige byggeretter.
Projektforslaget for området ved Hannemanns Allé rummer ikke fast definerede udstykninger, men åbner derimod en række forskellige scenarier for grundejeren, By & Havn, som gør det muligt at afsætte forskellige byggeretter.

Eksempelvis vil Det Urbane Gadekær anlægges som en ‘blå’ plads, der karakteriseres af et stort spejlbassin og med mulighed for omkringliggende opholdsmuligheder og cafeer.

Den Urbane Agora tænkes som en mere skulpturel pladsdannelse, hvor blandt andet kunst- og byrumsinstallationer, lyssætning, begrønning og horisontale elementer vil skabe en helt særlig atmosfære, der bidrager aktivt til områdets identitet og oplevelsen af kvarteret. Desuden er det planen at skabe en grøn og mere defineret ankomst til området i form af en byport – et højhusmotiv med passage – så man sikrer en klar bymæssig overgang ved ankomsten til Ørestad Syd:

For at skabe liv og færdsel i kvarteret skal områdets byrum og pladser være forbundet til den omkringliggende by gennem stier og passager, som skal være oplagte ruter for fodgængere og cyklister gennem Ørestad.
For at skabe liv og færdsel i kvarteret skal områdets byrum og pladser være forbundet til den omkringliggende by gennem stier og passager, som skal være oplagte ruter for fodgængere og cyklister gennem Ørestad.

– Med vores projekt ønsker vi at skabe et attraktivt og pulserende forretningskvarter med et synligt og genkendeligt udtryk, der opleves på afstand fra motorvejen og i øjenhøjde, når man færdes i Ørestad. Det har været vigtigt at skabe en plan, som på én side er fleksibel for By & Havn, og som samtidig opstiller nogle meget konkrete retningslinjer, der sikrer en bymæssig, arkitektonisk kvalitet og identitet, fortæller Lisbeth Nørskov.

Lokalplanen skal nu udvikles af Cebra i samarbejde med By & Havn og Københavns Kommune og forventes at blive vedtaget mellem årsskiftet 2023-2024.

Relateret indhold