Femern Bælt-forbindelsen
- – Femern Bælt-forbindelsen er Danmarks største og et af Europas mest omfattende anlægsprojekter nogensinde.
- – Femern Bælt-tunnelen bliver en 18 kilometer lang sænketunnel, der vil forbinde Rødbyhavn på Lolland i Danmark med øen Fehmarn i Tyskland.
- – Det vil være muligt at krydse Femern Bælt på syv minutter i tog og ti minutter i bil.
- – Udover selve sænketunnelen består Femern Bælt-forbindelsen af landanlæg på dansk og tysk side.
- – Jernbanen på begge sider af Femern Bælt opgraderes til to elektrificerede spor og forberedes til hastigheder på op til 200 km/t.
- – Når tunnelen står færdig, vil det gøre det muligt at rejse mellem Hamborg og København i tog på under tre timer.
- – Femern-forbindelsen er brugerfinansieret. Indtægterne fra Femern-forbindelsen går til at tilbagebetale de lån, der finansierer byggeriet.
- – Forbindelsen brugerfinansieres efter samme model som Storebælt og Øresund, hvor projektet har en tilbagebetalingstid på 28 år.
- – EU-kommissionen har udnævnt Femern-projektet til et prioritetsprojekt, og har indtil videre tildelt projektet 5,7 mia. kroner i støtte til projektering og anlægsomkostninger.
- – Byggeriet af startede officielt 1. januar 2021 og forventes færdigt i 2029.
Det er Danmarks største anlægsprojekt nogensinde, men lærlingene kommer ikke af sig selv af den grund. Femern Bælt-projektet er helt specielt – og omfattende i både tid og omfang – men det har vist sig at være en udfordring at få lærlinge til byggepladsen, der ligger langt fra de store byer.
Der er behov for både smede, procesoperatører, struktører, maskinførere, elektrikere, mekanikere, lagerarbejdere, tømrere og svejsere, men der er i forvejen for lille tilgang til de erhvervsuddannelser, der skal sørge for, at der er lærlinge nok – også til Femern Bælt-projektet.
For at skaffe lærlinge er der sat gang i en ambitiøs lærlingeindsats, der skal sikre projektet de 500 årsværk til lærlinge og elever, som der er behov for. Protektor for indsatsen er tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussen, der også er formand for EuroSkills 2025.
For bygherren Femern A/S er uddannelse af fremtidens arbejdskraft en afgørende del af projektet.
– Som statsejet selskab føler vi et særligt ansvar for på en ansvarlig måde at bidrage til at uddanne fremtidens arbejdskraft i en tid, hvor der er faldende tilslutning til de erhvervsuddannelser, der skal levere lærlinge til projektet. Derfor er vi glade for, at Poul Nyrup Rasmussen vil bidrage til at skabe synlighed omkring, at byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen er en attraktiv arbejds- og læreplads, siger adm. direktør Henrik Vincentsen, Femern A/S.
Entreprenørkonsortiet Femern Link Contractors, FLC, skal oprette 470 lærlingeårsværk i byggeperioden.
– Vi er i gang med at skrive danmarkshistorie, hvilket også gør sig gældende på lærlingeområdet. FLC stiller med et stærkt team, og vi tilbyder ikke kun spændende lærlingeforløb, men giver også lærlingene et fællesskab og et stort netværk, som de vil kunne få gavn af i resten af deres arbejdsliv, siger leder af lærlingeindsatsen Charlotte Lie Steen, Femern Link Contractors.
Læs mere: Lærlinge på Femern-projektet
Et fyrtårn
Der arbejdes pt. på højtryk på at bygge den betonfabrik, der skal støbe de 73.500 tons tunge beton-elementer, som den 18 kilometer lange sænketunnel mellem Danmark og Tyskland skal bygges med. Danmarkshistoriens største infrastrukturprojekt skaber tusindvis af arbejdspladser, og entreprenørerne er kontraktuelt forpligtet til at oprette 500 lærlingeårsværk i byggeperioden.
For at bidrage til at opnå det ambitiøse mål har Poul Nyrup Rasmussen kastet sig ind i kampen for at skabe opmærksomhed om de gode job- og uddannelsesmuligheder, som byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen giver. Han var derfor taget på besøg på den store byggeplads i Rødbyhavn.
– Det er min ambition, at Femern bliver et fyrtårn for moderne, attraktive faglige kvalitetsuddannelser, siger Poul Nyrup Rasmussen, der mandag mødte en gruppe af lærlingene på byggepladsen i Rødbyhavn.
– Det er meget inspirerende at møde lærlinge på projektet, for hvem der er stor prestige i at uddanne sig på dette unikke byggeri, og for hvem det er vigtigt at tage den rette og mest fremtidssikre uddannelse, siger Poul Nyrup Rasmussen, der kalder arbejdet med at finde lærlinge til Femern-projektet for ‘en historisk lærlingeindsats’.
Som led i den nye lærlingeindsats, har Femern A/S også indgået en samarbejdsaftale med Det Sociale Netværk, som i regi af foreningens største initiativ Headspace arbejder for at øge unges trivsel og mentale sundhed.
Femern-forbindelsen bygges som en 18 kilometer lang sænketunnel til biler og tog mellem Rødbyhavn på Lolland og den tyske ø Femern. Tunnelen forventes at åbne for trafik i 2029.