Østbanen snupper 416 mio. kr. men mangler mere end det dobbelte

Region Sjælland har kæmpet indædt for Østbanens overlevelse og har nu opnået tilskud på 416 mio. kr. i perioden 2022-2025. De stærkt stigende priser på bygge- og anlægsopgaver vækker dog bekymring.
Frem mod 2035 skal der investeres 8,5 milliarder kroner i nye skinner og materiel på de regionale baner for at kunne opretholde det nuværende serviceniveau, viser en analyse fra Danske Regioner. Foto: Getty Images
Frem mod 2035 skal der investeres 8,5 milliarder kroner i nye skinner og materiel på de regionale baner for at kunne opretholde det nuværende serviceniveau, viser en analyse fra Danske Regioner. Foto: Getty Images

Østbanen

  • – Sporrenoveringen af Østbanen blev i 2020 vurderet til at koste ca. 510 mio. kr.
  • – Folketinget indgik den 28. juni 2021en aftale om infrastruktur, hvor der blev afsat en pulje på 700 mio. kr. til investeringsefterslæbet på lokalbanerne.
  • – Puljen er nu fordelt og Region Sjælland modtager 416 mio. kr. som et bidrag til sporrenoveringen af Østbanen samt andre investeringer i lokalbanerne frem til 2025.
  • – Region Sjælland skal frem mod 2035 investere ca. 3,6 mia. kr. i lokalbanerne (2021 priser).
  • – Regionerne kan i dag låne penge over 25 år til lokalbaneinvesteringer. Det har været et ønske, at det blev forlænget til 40 år.
  • – Østbanen påbegyndte driften d. 1. juli 1879. I dag er Østbanen en del af Lokaltog og kører fra Roskilde til Køge. Flere af stationsbygningerne på de to banelinjer med i dag i alt 21 stationer, er tegnet af Heinrich Wenck.
  • – Hovedforslaget omfatter ballastrensning og sporombygning. Derudover arbejdes med en række afledte arbejder.
  • – Niras har udarbejdet infrastrukturanalyse. Totalrådgivning varetages af Atkins Danmark. Bygherre er Lokaltog.
  • – Som det ser ud nu, forventes arbejdet udført fra april til juli 2025
  • Kilde: Region Sjælland, Wikipedia og Byggefakta

Efter mange måneders forhandlinger på Christiansborg om en pulje til nedslidte lokalbaner har Folketingets partier nu besluttet, hvordan 700 millioner kroner skal fordeles. Med 416 mio. kr. til Østbanen modtager Region Sjælland broderparten, men prisen på 510 mio. kr. kroner inklusiv et usikkerhedstillæg på 30 %, som prisen blev vurderet til i 2020, er siden steget til mere end det dobbelte på grund af de stigende priser på materialer og bygge- og anlægsarbejder.

Region Sjælland har modtaget besked fra bygherren Lokaltog og Movia, der står for driften, om, at de indkomne tilbud på sporrenoveringen samlet set koster mere end 1,1 milliarder kroner. Derfor har Lokaltog og Movia nu sat gang i et udredningsarbejde med at se på, om priserne kan forhandles ned og afdække, hvad der er af alternative muligheder.

Et lån til finansiering af sporrenoveringen er med prisstigningerne steget fra at være et lån i omegnen af 100 millioner kroner til nu at være 700 millioner kroner.

Hele scenariet giver dybe panderynker i Region Sjælland.

– Hele markedet er presset, hvilket allerede har resulteret i, at der er flere anlægsprojekter, som er blevet aflyst på grund af voldsomt stigende priser. Hvis vi i Region Sjælland skal finansiere op imod 700 millioner kroner af sporrenoveringen, så vil det betyde en kraftig forringelse af den øvrige kollektive trafik og serviceniveauet andre steder i vores region. Så vi er taknemmelige for de 416 millioner, men vi er ikke i mål endnu, siger Christian Wedell Neergaard, formand for Udvalget for Regional Udvikling i Region Sjælland.

Står overfor en stor opgave

Puljen på 700 millioner kroner blev afsat med udgangspunkt i den akutte udfordring med den nedslidte Østbanen og med baggrund i en analyse fra Danske Regioner, som viste, at der frem mod 2035 skal investeres 8,5 milliarder kroner i nye skinner og materiel på de regionale baner for at kunne opretholde det nuværende serviceniveau.

– Jeg er stolt over, at det er lykkedes os at skaffe midler til Østbanen, men vi står overfor en stor opgave med at finde resten af pengene. Østbanen er en livsnerve for rigtig mange borgere i Stevns, Faxe og Køge kommuner. De borgere har i alt for lang tid måtte leve i uvished om banens fremtid, og en endelig løsning er fortsat uvis på grund af udviklingen i priserne, siger Anne Møller Ronex, 1. næstformand i Region Sjælland.

Alene i Region Sjælland forventes der frem mod 2035 at skulle investeres mindst 3,6 milliarder kroner i lokalbanerne (2021 priser).

Relateret indhold