‘Førhen var vores valg af samarbejdspartnere 99 % baseret på relationer – i dag kigger vi 99 % på kundens netværk og indkøbsmønstre’.
‘Vi har fået et mere velfunderet billede af hele markedet og derigennem det marked, som er interessant for vores virksomhed’.
‘Det er et alt-i-et-værktøj, som sikrer den nødvendige gennemsigtighed således, at vi fremover kan selektere langt mere og bedre i de opgaver, vi går efter’.
Sådan lyder et udsnit af reaktionerne på det digitale værktøj, Grow Your Business, som i dag anvendes af byggeriets professionelle parter i både Danmark, Sverige og Norge.
Læs mere: Dansk dataplatform forvandler byggeriet til ny digital frontløber
Platformen er resultatet af et strategisk partnerskab, som i 2018 blev indgået mellem research- og analysevirksomheden Byggefakta og konsulenthuset Tailor Business Consulting, der ejes af tidligere NCC-direktør, Martin Lund Knudsen:
– I mere end 35 år har Byggefakta som markedets førende leveret information om byggeprojekter på baggrund af data opsamlet inden for både det private og offentlige projektmarked. Det er dette unikke datagrundlag, der danner fundamentet i Grow Your Business, og som gør, at vi kan ekspandere, som vi gør, siger Martin Lund Knudsen.
Byggefakta er en del af den børsnoterede koncern, Byggfakta Group.
Ejeren af Tailor Business Consulting fortæller videre, at den digitale platform grundlæggende bruger markedsdata til at understøtte de mange afgørende beslutninger, der træffes, i de kommercielle faser – her inden for strategi-, marketing-, salgs-, PQ-, tilbuds- samt indkøbsprocesser:
– Det unikke er, at kunderne med Grow Your Business får en objektiv indsigt i både samhandelsmønstre og fremadrettede projekter.
Tanker, der flytter en hel industri
Funderet på det enorme informationsgrundlag, som Byggefaktas databaser genererer ved registrering af 85 % af private og offentlige byggeprojekter i Danmark, og Martin Lund Knudsens forståelse for at bruge big data strategisk, taktisk og operativt blev platformen i juni 2019 introduceret officielt på det danske marked.
Dermed fik virksomheder i byggeriet nu mulighed for segmenteret information om projekters art, størrelse, placering, parter og meget mere. Blandt andet kan brugere få indblik i, hvordan markedet vil udvikle sig over de kommende år, og hvor der vil blive bygget.
Med andre ord: Det fulde overblik over, hvad der sker i branchen, hvilket har sat en helt ny standard:
– Det er har været inspirerende at se, hvor hurtigt noget, man over mange år har konstrueret i hovedet, pludselig flytter en hel industri. Det viser også, at virksomhederne i byggeriet i dag er blevet væsentligt mere kommercielle end tidligere – en udvikling, der kun vil accelerere herfra, siger Martin Lund Knudsen.
Han glæder sig over den succes, Grow Your Business-brugerne oplever med fuldkommen optimering ved bedre selekterede pipelines, øgede hitrates, reducerede udgifter og bedre samarbejder – alt sammen med en sundere og stærkere branche og flere byggerier af højere kvalitet til følge:
– Grow Your Business kommer aldrig til at afløse virksomhedernes kommercielle ansvarlige personale, men virksomheder og kommercielansvarlige, der bruger platformen, kommer uden tvivl til at afløse dem, som ikke gør, vurderer han og sammenligner med ekkoloddet, der ændrede fiskeindustrien for altid.
Alle vil optimere og skabe tillidsfulde samarbejder
Også i Sverige og Norge, hvor platformen blev lanceret henholdsvis den 27. februar og den 1. november 2021, følger de samme kommercielle tendenser og mønstre:
– Resultaterne og interessen understreger, at vi ikke er så forskellige, som vi nogle gange går og tror. Virksomhedskulturer kan selvfølgelig variere fra land til land, ligesom lovgivningen og byggemetoder skiller sig ud. Men i sidste ende ønsker vi alle i Skandinavien at optimere vores forretninger og have tillid til hinanden. Begge dele taler Grow Your Business direkte ind i, forklarer Tailor Business Consultings ejer.
Han pointerer desuden, at væksten er skabt og ekspansionen er lykkedes, mens Covid19 holdt kontorer og lufthavne lukkede, og forhindrede personlige møder:
– Alle budgetter er fulgt, og alle kontrakter er underskrevet hjemmefra.
Endnu en understregning af, at den digitale platform er fremtidens løsning – også uden for Danmarks grænser.
Fra Finland og Skandinaven til UK og Australien?
I dag bliver platformen lanceret på det finske marked. Det sker på et storstilet webinar arrangeret af RPT, der ligeledes er ejet af Byggfakta Group, med over 400 deltagere fra hele den finske byggeindustri heriblandt bygherrer, arkitekter, ingeniører, entreprenører, fagentreprenører mm.
Dermed bliver tankerne over 20 år realiseret ved en fuld etableret, skandinavisk forretningskonstruktion på under tre år.
Ekspansionen stopper dog ikke her, fortæller Martin Lund Knudsen og henviser til Byggfakta Groups placering i Storbritannien og lande som Spanien, Portugal, Østrig, Tjekkiet, USA, Australien m.fl.:
– Succesen i Norden har vist, at det er muligt at udbrede forretningsmodellen, som er baseret på den metodiske dataindsamling i de respektive landes research-afdelinger, siger Martin Lund Knudsen og tilføjer:
– Senest har vi været igennem en møderække i UK, hvor interessen for Grow Your Business har været åbenlys. Så det bliver spændende at se, hvor de næste år bringer os hen.