Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune arbejder med udgangspunkt i tre forskellige scenarier, hvoraf de to første idéoplæg er en total nedrivning med etablering af grønne byrum med eller uden bebyggelse oven på en tunnel.
I det tredje scenarie er visionen en delvis nedrivning, hvor den sydlige af de to brobuer rives ned for at skabe rum til en grøn engpark. I alle scenarierne åbnes Ladegårdsåen, der lige nu løber under jorden. Læs mere om, hvad en åben å kan betyde for bl.a. skybrudshåndtering og klimasikring af byen her.
Overborgmester i Københavns Kommune, Sophie Hæstorp Andersen:
– Bispeengbuen tårner sig op som et minde fra en tid, hvor man prioriterede biler over mennesker i udviklingen af byen. Vi skal trække København i den stik modsatte retning, så vi får skabt plads til mennesker, byliv og grønt i vores gader. Skitserne for omdannelsen af Bispeengbuen er spændende bud på, hvordan vi kan omdanne den store trafikåre til et meget mere indbydende sted, hvor folk også har lyst til at opholde sig, siger overborgmesteren og tilføjer:
– Jeg håber, at staten vil være med.
Har afsat samlet 3 mio. kr.
Frederiksberg og Københavns Kommuner har hver afsat 1,5 millioner kroner til at få udarbejdet idéoplægget. Opgaven har været i EU-udbud, som medførte prækvalifikation af fem firmaer, hvor Tegnestuen Vandkunsten med underrådgivere Kommon, Skaarup Landskab, Via Trafik, Bactocon Sønderborg, LNH Water og Realise vandt opgaven.
Frederiksberg Kommunes borgmester Michael Vindfeldt opfordrer staten, der ejer vejen, til ‘at komme ind i kampen, så der kan skabes en ansvarlig og konstruktiv dialog om mulighederne’.
– Bispeengbuen er en af de største fejltagelser i hovedstadens byplanlægning – hvis ikke den største. Dens resterende levetid er ti år, og det er kort tid set i et byudviklingsperspektiv. Derfor er det eneste rigtige at gøre nu at se på alternativer til at renovere den og at drøfte de økonomiske konsekvenser.