Som den første producent i Danmarks robotindustri udbyder Odense-firmaet Kobots nu ejerandele i firmaet via den britiske crowdfundingportal Seedrs. Her kan alle størrelser pengepung være med, da der ingen minimumsinvestering er.
Odense-firmaet Kobots skærerobot, Amigo, er udviklet af den tidligere tømrermester Peter Hartvigsen til automatisk at skære plader ud fra de mål, som håndværkerne giver via en app. Mens Amigo skærer, monterer tømrerne, som tilfældet er på blandt andet byggeriet af højhuset Lighthouse i Aarhus, hvor Hustømrerne lige nu monteres 40.000 kvm. robottilskårne gipsplader:
– Amigo er perfekt til Lighthouse, fordi vi har så mange gipsplader, der skal skæres. Svendene slipper for det hårde og støvfyldte skærearbejde med dyksaven, og vi kan holde et godt tempo på pladsen. Det er vigtigt på et stort projekt som Lighthouse, hvor der ikke skal meget til, før vi er bagefter tidsplanen, siger entrepriseleder i Hustømrerne Morten Kjær.
Nu går Kobots, virksomheden bag Amigo, efter at rejse 10 millioner kroner i vækstkapital til at accelerere sin internationale ekspansion.
Undervisning og 100 % salgssucces
Siden robotterne kom på markedet i 2020, har de i alt skåret, hvad der svarer til 580 paller eller 24 fodboldbaner dækket med gips. Desuden har Amigo afværget spild af 34 tons materialer, fordi teknologien forstår at huske og genbruge pladestumper.
Desuden fokuserer den 22 mand store stab på at uddanne byggebranchen i at automatisere. Og tømrerfirmaerne strømmer til for at blive oplært i robotten i lokalerne i Odense.
– Kurset bliver efterfulgt af en prøveperiode, hvor de arbejder med Amigo på byggepladsen. Den model er lig med 100 % salgssucces; alle firmaer har efterfølgende enten købt eller lejet vores robotter. Erhvervsskolerne har også set potentialet i at uddanne tømrere, der arbejder smartere frem for hårdere, så de er også godt repræsenteret i vores ordrebog, siger CEO i Kobots, Peter Hartvigsen.
3 gange mindre støv i luften
Arbejdsmiljøgevinsterne for tømrerne er meget håndgribelige, når tømrerne overlader tilskæringsopgaver til Amigo.
Støv er ifølge Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø den store dræber inden for byggeriet, hvor 250 årligt dør af især lungesygdomme. Byggeriet er stadig et af de fag med flest arbejdsulykker – eller arbejdsrelaterede skader – herhjemme, og hvert år søger mange erfarne håndværkere over i nye professioner, fordi arbejdslivet er blevet for hårdt. 75 % af tømrerne forlader branchen inden pensionsalderen.
Læs også: Skån kroppen helt hen til pensionsalderen
Montør Jonas Nymark fra Hustømrerne, som monterer gipsplader i Lighthouse, oplever forskellen mellem manuel og robottilskæring:
– Der er skræmmende stor forskel. Vi plejer at have 3 gange så meget støv i luften, som vi har nu med Amigo. Vi skal heller ikke børste pladerne af, før vi monterer dem. Pladen er skåret pænt og præcist og er nemme at montere. Jeg kan godt mærke, at jeg har det bedre, når jeg kommer hjem, fordi jeg ikke har indåndet så meget støv. Jeg vil nødig gå tilbage til at arbejde uden robotten.
Øget effektivitet uden kompromis med helbredet
I ejerkredsen bag Kobots er Niels Jul Jacobsen, som står bag MiR-robotterne og Capra Robotics. Også producenter af byggematerialer som Velux og James Hardie Group har opdaget Kobots potentiale og har begge indgået samarbejder med Kobots.
– Vi vil gerne være med til at revolutionere byggebranchen og sætte nye standarder for kvalitet og præcision, når håndværkerne arbejder med vores produkter. Det er på tide, vi får strømlinet processerne og sat effektiviteten op i byggeriet, men uden at det sker på bekostning af helbredet. Derfor synes vi også, det er interessant, at Amigo kan minimere spild ved at udnytte alle stumper, siger Hjørleif Klein, Global Product Manager i Velux.
Lige ved at stikke helt af
Direktøren fortæller, at manglen på arbejdskraft og travlheden i byggeriet får tømrerfirmaerne til at bestille ekstra Amigo’er for ikke at komme for langt bagud i projekterne:
– De har indset, at det er for kortsigtet at sige, at man har for travlt til at automatisere, siger Peter Hartvigsen og uddyber:
– Vores vækst er der, hvor efterspørgsel er på vej til at stikke helt af, fordi vi i den grad har brudt markedsbarrieren og får kunderne ind i stor stil her i 2021.
Crowdfundingen åbner den 11. oktober.