Broer har altid fascineret mennesker. Eksempelvis indeholder en spilleliste på Spotify 9 timer og 30 minutters sange kun om broer – og med overraskende mange hits iblandt.
Om vi så taler ‘djævlebroer’, ‘skråstagsbroer’ eller ‘underslong’, så handler det i denne verden om at sætte verdensrekorder. Engang var Storebæltsbroen verdens længste hængebro, men selvom dén rekord er slået, er stadig mange rekorder på danske hænder.
Danskere står nemlig bag en række spektakulære og banebrydende broer i hele verden, og danske virksomheders ekspertise og håndværkeres faglighed er efterspurgt overalt.
‘Verdens Vildeste Brobyggere’ er en hyldest til alle dem, der er med til at bygge broerne; de erhvervsuddannede, de faglærte, ingeniørerne og arkitekterne.
Projektet har et særligt fokus på at hylde de faglærte, der bygger broerne, og vil inspirere unge mennesker til at søge ind på en erhvervsuddannelse – så der også i fremtidens Danmark kan blive bygget broer, tunneler og andre store infrastrukturprojekter.
Folkefest og konkurrence for rullende kameraer
Den 18. september 2021 fejres brobyggerne med en folkefest og afholdelsen af Danmarks første brobygningskonkurrence, hvor tre hold af landets bedste lærlinge og studerende skal dyste om at bygge 12-18 meter lange broer over kanalerne ved Engholmene i København. Konkurrencen foregår på tid, foran rullende kameraer, tusindvis af mennesker og et dommerpanel bestående af nogle af landets mest erfarne brobyggere.
Til Dagens Byggeri siger Kristoffer Bayer, presseansvarlig for sekretariatet, der driver projektet:
– Broerne bliver bygget på en dag, og som med mange andre tv-programmer får lærlingene mulighed for at forberede sig hjemmefra inden for de retningslinjer, dommerpanelet har udstukket. Lige nu er holdene i gang med at præfabrikere, hovedsageligt i beton, stål og træ, så de er klar til dagen.
Michael Jeppesen, direktør i sekretariatet, tilføjer:
– Verdens Vildeste Brobyggere er, hvor vi viser, hvilke smukke, vanvittige og banebrydende projekter man med en erhvervsuddannelse kan være med til at realisere. Vi vil også gerne slå et slag for vores dygtige ingeniører og arkitekter, men mange har det med at glemme, at der ikke kommer mange broer uden de faglærte, der rent faktisk bygger dem.
Lærlingemangel på store infrastrukturprojekter
Ifølge en fremskrivning af ubalancer på arbejdsmarkedet fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd vil Danmark komme til at mangle 99.000 faglærte i 2030. En stor andel vil være i byggeriet, og derfor skal de unge gøres opmærksomme på de mange spændende opgaver og oplevelser, en håndværksuddannelse kan føre med sig:
– Generelt mangler der lærlinge til de store infrastrukturprojekter. Det gælder blandt andet på Femern, og det samme vil nok også vise sig i forbindelse med Storstrømsbroen. Men danske virksomheder er til stede i hele verden, så mulighederne for at komme til at arbejde på de helt store projekter er gode, siger Kristoffer Bayer.