Gender Diversity Pledge
- Rummer 16 principper og medunderskrivere erklærer:
- Vi mener, at diversitet gør os klogere som virksomhed.
- Vi ser diversitet som et konkurrenceparameter.
- Vi ser lige muligheder som en forudsætning for at kunne tiltrække og fastholde de bedste talenter.
- Vi deler data om vores egen kønssammensætningen.
- Vi fastsætter specifikke mål.
- Vi anerkender, at den skæve kønsfordeling i danske virksomheder er en udfordring.
- Vi mener, at erhvervslivet skal gå forrest.
- .Vi ønsker, at flere kvinder skal finde vej til den private sektor
- Vi opfordrer til, at forældreorlov deles mere ligeligt.
- Vi går ind for øremærket barsel til mænd.
- Vi vil nedbryde kønsstereotype uddannelsesvalg.
- Vi går forrest med ledelse og adfærd, der skaber forandring.
- Vi skaber en ny fortælling om lederrollen.
- Vi fejrer menneskelig forskellighed.
- Vi har en inkluderende tilgang til minoriteters perspektiver.
Mænd gør det ikke alene. For halvdelen af landets talentfulde medarbejdere udgøres af kvinder, så skal danske virksomheder klare sig i konkurrencen er det vigtigt at have adgang til deres arbejdskraft også. Alligevel er der stor forskel på, hvor mænd og kvinder søger arbejde. Forskelle, som ofte udspringer af traditioner, udannelsesvalg og en række sociale omstændigheder.
Det mærker man især ude i virksomhederne, hvor kun hver tredje fuldtidsansatte i den private sektor er kvinde. Og jo højere op i ledelserne man kigger, desto længere bliver der mellem kvinderne.
Derfor har Dansk Industri lanceret et initiativ med det mundrette navn: Gender Diversity Pledge – et fælles håndslag for større kønsdiversitet.
Det skal fremme en mere jævn fordeling af mænd og kvinder – og dermed en mere lige kønsfordeling af talenfulde medarbejdere.
DI: Skæv kønsfordeling bremser udviklingen
– Vi har et kønsskævt arbejdsmarked, og generelt halter det med diversiteten i dansk erhvervsliv. Det bremser virksomhedernes og samfundets udvikling. Det er der brug for at tage et opgør med nu, konstaterer Lars Sandahl Sørensen adm. direktør i DI, som baggrund for initiativet.
– Hvis vi evner at få alle talenter i spil uanset køn, alder, nationalitet/etnicitet, seksuel orientering og kønsidentitet, fysisk/psykisk formåen, baggrund mv., er der ingen tvivl om, at vi kommer til at vinde i den benhårde globale konkurrence, der er blevet skærpet i kølvandet på coronakrisen.
Ved at gå med i Gender Diversity Pledge giver virksomhederne giver et løfte om at arbejde for at opnå en 40/60-kønsfordeling i ledelse og bestyrelser i 2030.
Byggebranchen har stærkt underskud af kvinder
Byggebranchen er en af de sektorer, hvor kvinder i den grad glimrer med deres fravær. I øjeblikket er blot 10 procent af dens ansatte kvinder.
Derfor er en række initiativer allerede været sat i værk for at rette op det, og flere virksomheder har allerede skrevet under på den seneste med Gender Diversity Pledge.
Det er bland andet virksomheder som Cowi, Rambøll, Vandkunsten, ITW Construction Products – og Stark, Danmarks største distributør af materialer til byggeriet, som beskæftiger næsten 2.500 medarbejdere.
Stark: Flere kvinder er godt for forretningen
Hos Stark fortæller man om baggrunden for at støtte op:
– Alle undersøgelser viser, at diversitet og forskellighed i virksomhederne giver bedre arbejdsmiljø og resultater. Diversitet er simpelthen godt for forretningen, så det kan næsten kun gå for langsomt med at skabe en mere ligelig fordeling mellem kønnene, siger Britta Korre Stenholt, adm. direktør i Stark Danmark.
– Det gælder ikke mindst i vores egen byggebranche, hvor blot 10 procent af arbejdsstyrken og endnu færre i ledelseslagene er kvinder. Her er virkelig brug for forandring.
For at øge andelen af kvinder er Stark allerede i gang med flere initiativer: jobopslag skrives på en måde, der ikke kun henvender sig til ét køn, for at sikre kvindelige kandidater i alle rekrutteringer – også til lederposter, og at nedbryde ubevidste fordomme blandt virksomhedens ledere.
Den enkelte virksomhed skal handle
Stark er også medinitiativtager til Byggeriets Diversitetsdag, og deltager i ambassadørkorpset for diversitet i byggeriet i Foreningen for Byggeriets Samfundsansvar. Og man er med i styregruppemedlem i Boss Ladies, et projekt som arbejder for at stimulere piger og unge kvinders interesse for at søge bygge-, anlægs- og installationsbrancherne.
– At løftet tager udgangspunkt i den enkelte virksomheds virkelighed, er noget af det særligt gode ved det her initiativ. I vores branche er andelen af kvinder meget lav, og det kræver et langt sejt træk at opnå mere diversitet, siger Britta Korre Stenholt.
– Men nu har vi forpligtiget os til at arbejde hen imod en mere balanceret kønsfordeling og fået nogle gode værktøjer til det. Ved at skrive under på løftet, forpligtiger vi os til at skabe de nødvendige forandringer, forklarer hun med henvisning til de 16 konkrete principper og tips til at indfri dem, som DI’s Gender Diversity Pledge har opstillet.