Tidsplan for byggeriet
- Forventet tidsplan for broprojektet:
- Juni 2015: Vinderprojektet er fundet.
- 1. halvår 2016: Forventet endelig vedtagelse af lokalplan.
- 2016: Byggearbejdet begynder.
- 2018: Projektet er færdigt og afleveret.
Broen er tegnet af et internationalt team under ledelse af de britiske ingeniører BuroHappold Engineering med arkitekterne WilkinsonEyre og Urban Agency.
Broen strækker sig smukt fra det urbane Vester Voldgade og lander i et nyt byrum ved Langebrogade og hen mod Langebro – tæt på det gamle voldområde. Den nye bro skaber bedre vilkår for fodgængere og cyklister samt bringer byen og havnen tættere på hinanden.
Arkitektur og ingeniørkunst
Forslaget fra Team BuroHappold Engineering er udpeget som endelig vinder af konkurrencen.
Dommerkomitéen ser frem til den videre bearbejdning og endelige detaljering af projektets detaljer. Med opførelsen får København et projekt, hvor form og funktion smelter sammen i en nytænkende løsning på allerhøjeste, internationale niveau.
– I dommerkomitéen har vi vurderet, at vinderforslagets bærende kvalitet er det ‘flydende tværsnit’, der giver broen sin udtryksfulde spændstighed. Forslagets klare linjeføring over havnen er uden tvivl konkurrencens bedste besvarelse på en bro med et enkelt trafikalt flow mellem de to bydele, den skal forbinde. Det er en bro, vi mener, københavnerne kan være stolte af. Den præcise placering over havnerummet efterlader et ubrudt vandrum foran Bryghusprojektet, og tilgodeser i det hele taget, at der er frit rum omkring både broen, Bryghusprojektet og de mange vigtige, historiske anlæg i området, siger Peter Cederfeld, som er administrerende direktør i Realdania Byg
Færdig i 2018
Realdania giver broen som en gave for at udvikle de rekreative kvaliteter og tilgængeligheden i den centrale del af Københavns Havn.
Broprojektet bliver gennemført i et samarbejde mellem Realdania Byg (der er et datterselskab af Realdania) og Københavns Kommune. Københavns Kommune har haft en ny cykelforbindelse ved Langebro i kommuneplanen siden 2001. Broen forventes færdig i 2018.
Den nye bro aflaster Langebro, som bruges af 35.000 cyklister på hverdage. Broen tilbyder et attraktivt alternativ til Langebro og bliver en del af Det Grønne Cykelrutenet og ‘Havneruten’.