De udvalgte projektideer
- Henne Strand:
- Det eksisterende Bytorvet skal forbedres, en ny strandplads etableres, og der skal skabes en klar forbindelse mellem de to.
- Klintholm Havn:
- Projektet omfatter tre havnebyrum, en ny og særlig havnetrappe samt en stiforbindelse mellem havnen, byen og mosen.
- Klitmøller:
- Målet er at åbne og tilgængeliggøre Klitmøller, binde byen bedre sammen og understøtte en aktiv livsstil hos borgere og turister.
- Sjællands Odde Havneby:
- Værdige rammer for et aktivt lokalsamfund skal skabes i byens funktionstømte auktionshal.
- Søndervig:
- Byens historiske centrum skal revitaliseres gennem et identitetsskabende strandingskoncept og et naturligt mødested for borgere og turister.
- Øster Hurup.
- Projektet realiserer en helhedsplan for Øster Hurup og omfatter blandt andet en ny promenade, der bliver rygrad mellem bymidte, strand og havn.
Kysten, stranden og havet er et af de danske yderområders stærkeste turismepotentialer. Alligevel kan man flere steder i Danmark opleve kystbyer, der er nedslidte og mangler forbindelse mellem by og hav.
Til gengæld viser erfaringer fra blandt andet Løkken og Marielyst, at kvaliteten i kystbyernes fysiske miljø styrkes markant, når arkitektoniske indgreb sker i samspil med kommunale strategier. Det er baggrunden for, at Realdania i sommer inviterede kystbyer i yderområderne til at søge om støtte til projekter, der gør netop dét.
Stort potentiale
Nu har Realdania udvalgt seks projektideer, der hver især skal løfte kvaliteten i en dansk kystby. Målet er at styrke turismen og samtidig gøre kystbyerne bedre at bo i året rundt.
– De mange gode ansøgninger viser, at der er et stort turismepotentiale i de danske kystbyer. Vores erfaring fra andre projekter viser, at man kan lykkes med at skabe den kvalitet, som efterspørges af turisterne, hvis man går til opgaven med en strategisk tilgang, vilje til samarbejde og blik for, hvad det særlige er ved lokalområdet, siger Stine Lea Jacobi, programchef i Realdania.
Projektidéerne er udvalgt blandt 33 ansøgere, og er en del af Realdanias kampagne Stedet Tæller. I alt er afsat 12,5 mio. kr. til at føre de seks kystbyprojekter ud i livet.