Dreyers Fonds Hæderspris går til Lenschow & Pihlmann

31. marts får arkitekterne Kim Lenschow og Søren Pihlmann overrakt 400.000 kroner foruden umistelig anerkendelse.
Kim Lenschow og Søren Pihlmann har nået mere end mange jævnaldrende arkitekter - nu også Dreyers Fonds Hæderslegat. PR-Foto.
Kim Lenschow og Søren Pihlmann har nået mere end mange jævnaldrende arkitekter - nu også Dreyers Fonds Hæderslegat. PR-Foto.

Lenschow & Pihlmann

  • Ejet af Kim Lenschow og Søren Pihlmann.
  • Ud over grundlæggerne er ansat to arkitekter og to studerende.
  • Fokus er rum og materialers indvirkning på arkitekturen i de nære omgivelser.
  • Portfolio: Pavilloner, sommerhuse og studieboliger i værnede kulturmiljøer.

Det er kun ganske få, der evner det, som to tidligere studiekammerater fra arkitektskolen Kim Lenschow og Søren Pihlmann har præsteret.

Deres kun fem år gamle tegnestue er allerede prisbelønnet med blandt andet Danish Wood Award som de yngste modtagere nogensinde. Også Hack Kampmann Arkitekturpris, modtog de som de første. Denne gang er det altså Dreyers Fonds Hæderspris, der går til de to unge arkitekter, som begge er født i 1987.

Begrundelsen er, at tegnestuen går imod tidens strømninger, lyder det fra tildelingsudvalget fra Dreyers Fond. I moderne byggeri er alt godt pakket ind; beton beklædt med plader, pynte-mursten eller trælameller. I Lenschow & Pihlmanns bygninger er materialer, rørføring, ventilation og ledninger ofte synlige.

– Da vi gik i gang med vores afgangsprojekt på arkitektskolen i 2014, var der opstået et skel imellem arkitektbranchens idealer og byggebranchens rationaler. Det fik os til at basere vores projekt på en undersøgelse af byggematerialer og processer og derudfra tænke æstetisk. Det var måske ikke så brugbart i virkeligheden men det åbnede for en ny måde at tænke på, siger Kim Lenschow.

Nøjsomhed er attraktivt

Som mange andre arkitekter har Lenschow & Pihlmann en forkærlighed for ruiner, der med deres nøgenhed afslører sandheden om sin opståen. Også en egns natur og kultur er i fokus, når tegnestuen skaber ny arkitektur, som for eksempel et moderne langhus på Fanø og i Studielandsbyen, som de modtog Franciska Clausen medaljen for af Akademirådet i 2019.

– Selv om vi arbejder med nyt, forankrer vi det altid historisk, og ved at blotlægge byggeriets materialer skaber vi en ny oplevelse. Vores tilgang er i tiltagende grad også udtryk for den ressourcebevidsthed, vi alle sammen er nødt til at forholde os til. Som arkitekter har vi et særligt ansvar for at gøre det nøjsomme til det nye attraktive, uddyber Søren Pihlmann.

Får Kim Lenschow og Søren Pihlmann frie hænder, griber det om sig. Ud over at tage hensyn til grundens beplantning, bygningens placering, lysindfald, udsigt og materialernes samspil, bliver der arbejdet ned i mindste detalje.

Så skaber de lamper, der matcher det specialbyggede køkken. De designer fliser med afrundede hjørner, der er afstemt i farven efter det udvendige træværks forventede patinering. Nøjsomheden gælder nok materialer, men aldrig den arkitektoniske æstetik. Det bliver bemærket, værdsat og belønnet – nu også med Dreyers Fonds Hæderspris 2020.

Relateret indhold