Danske Gottlieb Paludan Architects (GPA) har fået hollandsk succes, efter de i samarbejde med den lokale tegnestue Office Winhov (OW) skal lægge streger til ombygningen af Amstel Station i Amsterdam.
Amsterdam Amstel er den tredje-største station i Amsterdam og ligger i den sydøstlige del af byen – et byområde, som er i kraftig udvikling. Infrastrukturen omkring stationen står blandt andet overfor en omfattende omlægning, hvilket danner baggrund for konkurrencen. Det fortæller Gottlieb Paludan Architects i en pressemeddelelse.
Knyttes sammen
GPA og OWs vinderforslag vil, gennem en række delprojekter, binde den nye og den gamle del sammen i én arkitektonisk hovedidé. Projektet, som skal udføres gennem de kommende 5-10 år, omfatter en eksisterende, bevaringsværdig stationsbygning fra 1939 i øst og en ny stationshal i vest, som knyttes sammen med hinanden og med det omliggende byrum.
Desuden sikres en ny og forbedret sammenhæng med områdets letbane- og buslinjer, veje og cykelstier samt med et nyt, stort cykelparkeringsanlæg på terræn samt to nye, store cykelkældre. Den nye vestlige stationshal integreres i området ved at åbne op mod Amstelfloden og det nye byudviklingsområde.
Nyt og gammelt mødes
Arbejdet med den eksisterende stationsbygning handler både om en nænsom istandsættelse af den oprindelige arkitektur og om en kontrolleret tilpasning til nye behov og øgede passagermængder, herunder blandt andet kommercielle lejemål samt etablering af nye trapper, nyt perroninventar og udvidelse af cykelkælderen.
For at gøre plads til butikker og madboder har den nuværende stationsbygning siden sin opførelse gennemgået omfattende forandringer. I GPA og OWs vinderforslag er respekten for det oprindelige design og dermed tilbageførelsen af arkitekturen i fokus. Dette bemærkes også af juryen, der blandt andet fremhæver, at projektet rummer en god og stærk historie.
Bygningen føres delvist tilbage til dens oprindelige form og udtryk, dog tilpasset en nutidig stations krav og nødvendigheder. Den nye bygning skaber plads for ekstra kommercielle lejemål og en markant ny entré for cyklister og gående på vestsiden.
Den oprindelige stationsbygning er bygget på en forhøjet base med en kælder under. Den nye stationsbygning får en lignende konstruktion, og begge baser indrettes til cykelkældre, der skal huse stationens 3.800 nye cykelparkeringspladser.
Passagerflow
En oprindelig tunnel, der giver adgang fra stationen til den vestlige side af baneterrænet, udvides og omdannes for at indgå i den nye stationsbygning. Passagerflowet danner således grundstrukturen for designet og omstigningen fra cyklen til gang gennem stationsbygningerne og videre til perronen bliver en naturlig integreret rute.
GPA fremhæver, at de har stor erfaring med at udforme den kollektive transportfaciliteter og har blandt andet fokus på tryghed, passagerflow, indpasning i urban og landskabelig kontekst samt langtidsholdbart design. I ombygningen af Amsterdam Amstel Station trækker GPA blandt andet på mange års erfaring med optimering af trafik- og passagerflow, der giver kortere rejsetider og bedre oplevelser undervejs.