C.F. Møller designer “mere end en skole” ved norsk havnefront

C.F. Møller Architects har sammen med Ola Roald Arkitektur, SLA, MakersHub og Rambøll vundet plan- og designkonkurrencen om en ny videregående skole i Harstad, som skal være et centrum for læring og socialt samvær.
Den nye skole i Harstad er en vigtig del af genoplivningen af det tidligere så aktive havneområde og bidrager til den positive udvikling af den nye bydel. Visualiseringer: C.F. Møller Architects.
Den nye skole i Harstad er en vigtig del af genoplivningen af det tidligere så aktive havneområde og bidrager til den positive udvikling af den nye bydel. Visualiseringer: C.F. Møller Architects.

I starten af året annoncerede Troms og Finnmark fylkeskommune en plan- og designkonkurrence om den nye videregående skole i Harstads centrum.

En videregående skole er en del af ‘grunnuddannelsen’ i Norge, hvor elever mellem 16-19 år går i tre år og kan modtage undervisning i både akademiske og mere professionsorienterede forløb.

I juni blev konkurrencen afleveret, og nu er det afgjort, at C.F. Møller Architects har sammen med Ola Roald Arkitektur, SLA, MakersHub og Rambøll skal stå bag den nye skole, der efter hensigten bliver et kulturelt pejlemærke og centrum for læring og socialt samvær ved havnefronten i Harstad by.

Det er planen, at det tidligere værftsområde, hvor skolen skal ligge, skal være et sted, hvor ungdommen fra hele området samles for at uddanne sig, skabe nye relationer både indbyrdes og med byen som helhed.

Det fortæller Thue Borgen Hasløv partner og arkitekt hos C.F. Møller:

– Den nye videregående skole i Harstad vil fremstå som et fyrtårn, man kan navigere ud fra, når besøgende ankommer via søvejen til Harstad, eller når man som Harstadværing søger mod havnefronten – den nye gymnasieskole i Harstad bliver byens nye vartegn.

I vinderforslaget lyder, at bygningen i form og funktion vil udtrykke historien fra den oprindelige værkstedsby til det moderne og urbane industriområde, der er ved at udvikle sig i denne del af byen:

Den nye bygning på ca. 20.000 m2 (+mulig udvidelse på 10.000 m2) bliver lavere ned mod en småhusbebyggelse på den ene side og højere op mod fjeldet og kulminerer som et fyrtårn mod havet. Denne bevægelse er forbundet med en grøn akse, der strækker sig gennem bygningen og skaber adgang til attraktive opholdsområder på taget. Store dele af taget er tilgængelige for brugere og besøgende og skaber mulighed for aktiviteter, mødesteder og udstillinger.

Der er også planlagt store kulturelle arrangementer for hele regionen med koncerter i skolens koncertsal, danseforestillinger eller undervisning i dansestudierne, indendørs bandyturnering i sportshallen og malekurser på taget med udsigt over fjorden.

Desuden har den lokale natur stort fokus i udformningen af skolens udendørsområder, og de nye gadeområder, torve, pladser og parker er derfor tilpasset havnemiljøets rå æstetik og kystens naturmangfoldighed.

Den nye skole til ca. 1.100 elever har ambitioner om at blive en energi-plus-bygning, der skal certificeres efter BREEAM NOR-standarden ‘Very Good’, og blive en bygning, der selv producerer energi ved hjælp af solceller på både tag og facade samt materialer med lavt klimaaftryk.

Relateret indhold