BIG vinder schweizisk lufthavn i lokalt træ

Vinderforslaget til Zürich Lufthavns nye Terminal A betegnes som 'det mest overbevisende set fra et bæredygtigt, operationelt, økonomisk, men arkitektonisk og urbant designperspektiv'.
Siden åbningen i 1950'erne har Zürichs lufthavn markeret sig som en af de vigtigste lufthavne i Europa. Foto: Bucharest Studio.
Siden åbningen i 1950'erne har Zürichs lufthavn markeret sig som en af de vigtigste lufthavne i Europa. Foto: Bucharest Studio.

Blandt 10 internationale konkurrencedeltagere er vinderforslaget til den største af terminalerne i den internationalt anerkendte Zürich Lufthavn tegnet af BIG, HOK, 10:8 Architects, ingeniørfirmaet Buro Happold og træeksperterne Pirmin Jung.

Den nye Terminal A, der hovedsageligt vil bestå af massivt lokalt træ, skal styrke lufthavnens fortsatte status som et vigtigt transportknudepunkt i Europa.

– ‘The Raumfachwerk’, som forslaget hedder, var det mest overbevisende set fra et bæredygtigt, operationelt og økonomisk perspektiv, men også fra et arkitektonisk og urbant designperspektiv, siger Andreas Schmid, bestyrelsesformand for Flughafen Zürich AG.

Som Frankensteinmonstre, der er lappet sammen

Bjarke Ingels, stifter & kreativ direktør, BIG, fortæller, at designteamets vision tager udgangspunkt i konceptet ‘Raumfachwerk’ – en robust, men fleksibel rammekonstruktion, som prioriterer rejseoplevelsen og passagerernes bevægelse gennem lufthavnen.

I kølvandet på lufthavnens tilbygninger til Terminal E, Airside Center og The Circle, blev der i 2020 sat en international designkonkurrence i gang til at erstatte den aldrende Terminal A. Foto: Imigo.
I kølvandet på lufthavnens tilbygninger til Terminal E, Airside Center og The Circle, blev der i 2020 sat en international designkonkurrence i gang til at erstatte den aldrende Terminal A. Foto: Imigo.

Derfor består den ene del af den nye terminal af en central hub med shoppingmuligheder, lufthavnsservice til ankomne og afrejsende gæster og vertikal cirkulation mellem de mange etager.

Den anden del er den lange længe med alle gate’sne, venteområder, og gangbroerne, der forbindes direkte til flyene.

– Lufthavne vokser og udvikler sig i takt med stigende internationale krav og love og bliver mere og mere komplekse: som Frankensteinmonstre, der er forbundet, forlænget og lappet sammen.

Han uddyber:

– Til den nye terminal i Zürich Lufthavn har vi forsøgt at modsvare denne kompleksitet på den simplest mulige måde: En åben trækonstruktion, der på én gang er bygningens bærende struktur, dens organisatoriske princip, og den rumlige og taktile oplevelse. Bygningen vil blive lavet af lokalt massivt tømmer, og taget af den lange skulpturelle bygning er dækket af solceller. Resultatet er en simpel, men ekspressiv arkitektur, som er rodfæstet i den schweiziske byggetradition og innovation.

Designforslaget, som blandt andet BIG står bag, er udvalgt blandt 10 internationale konkurrencedeltagere, heriblandt Foster + Partners, Grimshaw Architects og SOM. Foto: BIG.
Designforslaget, som blandt andet BIG står bag, er udvalgt blandt 10 internationale konkurrencedeltagere, heriblandt Foster + Partners, Grimshaw Architects og SOM. Foto: BIG.

Terminalen er tegnet med naturligt lys i tankerne for både at hjælpe passagerer med at orientere sig i forhold til tidszoner og med at finde vej. En lineær kile i taget lukker naturligt lys ind, så man kan se direkte op i himlen, når man går gennem terminalen.

Kontroltårnet får en central placering i midten af den centrale hub, som gør det til et vartegn, der leder tankerne hen til en urban plads i en summende by snarere end en lufthavn.

Passagerer, der ankommer, bliver guidet ind i den centrale hub i Terminal A, som er fordelt på syv etager og visuelt forbundet gennem det lysfyldte atrium. Passagerstrømme ledes gennem atriummet, der forbinder alle etager via trapper, rulletrapper og elevatorer, fra den underjordiske immigrationshal til alle ankomst- og afrejseetager og loungeområder på topetagerne i den centrale hub.

Den mest intuitive oplevelse for den rejsende

En moderne enkel materialepalet med træ som hovedmaterialet går igennem i strukturen, gulvene og lofterne i Terminal A. Som en genanvendelig lokal ressource giver træet mulighed for en effektiv præfabrikation under byggeprocessen, samtidig med, at den hylder traditionen for træbyggeri i Schweiz.

Den nye terminal, som forventes at åbne om 10 år, vil have både Schengen og ikke-Schengen gates, lufthavnsbutikker, lounges, kontorer, et nyt kontroltårn og en udvidelse af immigrationshallen. Foto: Imigo.
Den nye terminal, som forventes at åbne om 10 år, vil have både Schengen og ikke-Schengen gates, lufthavnsbutikker, lounges, kontorer, et nyt kontroltårn og en udvidelse af immigrationshallen. Foto: Imigo.

Bygningens hovedkonstruktion består af v-formede træsøjler, der skaber den gennemgående trekantsstruktur, samtidig med at den refererer både til de schweiziske alpelandskaber med de smukke bjergtinder og den århundreder gamle tradition for husbyggeri med traditionelle skrå tage. Ankommende passagerer bliver budt velkommen af denne kendetegnende lokale symbolske arkitektur, der på en gang viser en side af Schweiz og samtidig understreger lufthavnens løfte om bæredygtighed.

Terminal A’s tag bliver dækket med PV-paneler, mens integrerede automatiske skodder reducerer solvarme i bygningen samt hjælper på vedligeholdelse af interiør. En kombination af vand- og luftbaseret køle- og varmesystem vil mindske bygningens energiforbrug.

– På trods af de komplekse rammebetingelser for den eksisterende struktur er formålet med designet i den nye Terminal A at give den mest intuitive oplevelse for den rejsende på sin vej gennem lufthavnen til deres gates og dermed endelige destinationer. Oplevelsen vil blive let og ubesværet. På samme måde hjælper det visuelt rolige materialevalg, naturligt lys og biofilt design med at give passagererne en ny rejseoplevelse, Martin Voelkle, Partner in Charge, BIG.

Relateret indhold