Pavilloner og åbne gårdhaver: BIG designer kinesisk kunstmuseum

BIG – Bjarke Ingels Group fortsætter med at imponere ude i verden. Denne gang får kinesiske Suzhou et danskdesignet kunstmuseum inspireret af traditionelle kinesiske haver.
Visualisering af museet set oppefra. I forgrunden de 12 pagodeagtige bygninger med kiler af lys mellem bygningslagene. Bag er stort pariserhjul, sø og på den anden side af søen ligger byen
Sådan forventes museet at lyse området ved det store pariserhjul ved Jinji-søen op, når det står færdigt til næste år. De 60.000 kvm befinder sig både over og under jorden. Visualisering: BIG – Bjarke Ingels Group

Et 60.000 kvm stort museum for moderne kunst er i disse dage ved at blive opført i den kinesiske by Suzhou, ca. 100 km vest for Shanghai. Suzhou Museum for Contemporary Art hedder museet. Her vil der være kunst både over og under jorden i det BIG-designede museum, der består af tolv individuelle pavilloner forbundet af overdækkede gangstier.

Fire af bygningerne huser museets hovedgallerier forbeholdt kunstudstillinger, mens resten af bygningerne kan tjene forskellige udstillinger og formål, herunder events, teaterforestillinger og pop-up restauranter.

Museet set fra en af de små haver. I baggrunden ses pariserhjulet
Museets landskab genfortolker den traditionelle kinesiske have ved at binde museumsbygningerne sammen med udendørs gårdhaver, overdækkede gangstier og passager. Visualisering: ATchain

Designet er en arkitektonisk genfortolkning af elementer, der i århundreder har præget Suzhous arkitektur og landskab. Museumsbygningernes ‘draperende’ tagkonstruktioner skaber skygge for et udendørs stisystem, der fortsætter ud mod pariserhjulet ved bredden af Jinji-søen.

Grundlægger og kreativ direktør i BIG, Bjarke Ingels, fortæller:

Foto af museets hovedbygning omgivet af kraner. Bygningens lag er tydelige
Der har netop været afholdt rejsegilde på det 60.000 kvm store Suzhou Museum for Contemporary Art, som danske BIG – Bjarke Ingels Group har tegnet. Foto: Justin Szeremeta

– Det nye Suzhou Museum for Moderne Kunst er inspireret af traditionelle kinesiske haver, med deres pavilloner og åbne gårdhaver. BIG’s design skaber et netværk af forbundne skulpturhaver og udstillingsrum gennem brugen af glas- og buegange. Museet strækker sig mellem Pariserhjulets ben, forbinder byen med havnefronten, og skaber en menneskeskabt labyrint af planter og kunstværker, hvor museets gæster kan fortabe sig.

Snor sig gennem landskabet

Landskabet omkring museet og i gårdhaverne er udtænkt som en ramme om de udendørs udstillinger og forbundne urbane byrum som tilbyder forskellige oplevelser. Skulpturer og installationer af lokale og internationale kunstnere vil skabe en levende destination også udenfor museets åbningstider.

Læs også

Verdens bedste: Syv danske arkitektfirmaer i Top100

– Suzhou Museum for Moderne Kunst er en hyldest til den rige have-tradition i Suzhou. Vi tog udgangspunkt i det traditionelle have-element ‘廊,’ i vores design af museet – hvor gallerierne snor sig gennem landskabet og bliver til bygninger som danner rammen om haverne og gør dem til en essentiel del af udstillingen, lige så vigtig som kunsten indenfor, tilføjer medansvarlig partner på projektet, Catherine Huang.

BIG’s design skaber et netværk af forbundne skulpturhaver og udstillingsrum gennem brugen af glas- og buegange. Foto: Justin Szeremeta

Museet opføres efter den kinesiske certificering for bæredygtighed, GBEL Green Star 2, som inkluderer både tekniske, miljømæssige og sociale elementer. Byggeriet har netop haft rejsegilde. Det forventes at stå færdigt i 2025.

Relateret indhold