BIG, Cobe og Werk med flere står klar med bud på Jernbanebyen

Ud fra et meget stærkt felt har DSB Ejendomsudvikling og Freja Ejendomme nu udvalgt fem tværfaglige teams til at deltage i arkitektkonkurrencen som igangsættes i november.
Jernbanebyen i København. Foto: Kontraframe.
Jernbanebyen i København. Foto: Kontraframe.

De fem teams

  • Team BIG og SLA: WSP, RAW Mobility, Backscatter, Mogens A. Morgen Arkitektbureau og Fru Andersen.
  • Team Cobe: Arcgency, Urban Creators, EKJ Rådgivende Ingeniører, 103 Rådgivende Ingeniørselskab, Metropolitan Metaculture, Mark Vacher og Sandra Lori Petersen.
  • Team Snøhetta: WE Architecture, Transsolar Energietechnik, Space Syntax Limited, Natur360 og Burkhard Horn.
  • Team Vandkunsten og Holscher Nordberg: Marianne Levinsen Landskab, Norconsult, Bureauet Niels Bjørn, Birk Jørgensen & Søberg, Kenneth Balfelt Team, Bactocon og Søren Hemmingshøj.
  • Team Werk Arkitekter: Rønnow Arkitekter, Via Trafik Rådgivning, Aaen Engineering, Oluf Jørgensen og Exometric.

Grundejerne i Jernbanebyen, DSB Ejendomsudvikling og Freja Ejendomme, har nu udvalgt fem tværfaglige teams, som skal deltage i den kommende arkitektkonkurrence. Den igangsættes i november og løber frem til marts 2021, hvor grundejerne forventer at offentliggøre de fem projekter, inden der arbejdes videre med den endelige helhedsplan.

DSB Ejendomsudvikling og Freja Ejendomme har, blandt et ekstraordinært og imponerende felt af 30 ansøgende teams, valgt fem særdeles stærke teams med både danske og internationale erfaringer inden for byudvikling i stor skala.

De fem teams er ledet af henholdsvis BIG og SLA, Cobe, Snøhetta, Vandkunsten og Holscher Nordberg samt Werk Arkitekter. Søren Beck-Heede, administrerende direktør i DSB Ejendomsudvikling siger:

– De fem teams er udvalgt på baggrund af deres kompetencer inden for planlægning og etablering af byliv, fællesskaber, bynatur og grønne områder, samt deres evner til at arbejde med både byudvikling i stor skala og i områder med bevaringsværdige bygninger. Der er også lagt vægt på ansøgernes forståelse af området og dets potentiale, evner til at indgå i dialogprocesser og erfaringer med realisering af byudviklingsprojekter, lyder det.

Målet er den grønne by

De fem udvalgte teams skal over de kommende måneder arbejde på at sætte konkrete billeder på fremtidens Jernbanebyen med boliger, arbejdspladser, offentlige institutioner og alt det, der binder en bydel sammen. En stærk, grøn karakter og bilfri områder med plads til cyklister og fodgængere, samt et øget fokus på fællesskabet og det aktive fritidsliv.

Arkitekternes forslag skal flette nyt og bevaringsværdigt byggeri sammen i en helhedsplan for Jernbanebyen, og bygge videre på den sjæl og de kreative kræfter og initiativer, der allerede spirer i området, samt ikke mindst binde Jernbanebyen sammen med nabobydelene.

Parallelopdrag på plads

De fem teams skal tage udgangspunkt i konkurrenceprogrammet og grundejernes visioner for Jernbanebyen. Med i grundlaget for konkurrencen er også en lang række forslag og idéer fra interesserede borgere, foreninger etc. som har benyttet sig af muligheden for at give deres besyv med om udviklingen af Jernbanebyen.

Denne mulighed findes fortsat, idet den offentlige idéfase løber frem til 13. oktober. Forslagene fra den offentlige idéfase offentliggøres på www.jernbanebyen.dk i november.

Arkitektkonkurrencen gennemføres som et parallelopdrag, hvor der ikke nødvendigvis udpeges én vinder, men hvor det er muligt at kombinere gode forslag fra flere teams i den helhedsplan, som skal udarbejdes efter konkurrencen.

Bedømmelsen af de fem projekter foretages af et vurderingsudvalg med repræsentanter fra DSB Ejendomsudvikling, Freja Ejendomme, eksterne fagdommere, rådgivere fra Københavns Kommune og grundejernes egne, faglige rådgivere.

Relateret indhold