Mens et stigende antal unge fra Spanien og Estland og hele 70 % i Kroatien vælger en erhvervsuddannelse, kniber det gevaldigt blandt danske unge med interessen for at blive enten murer eller elektriker.
Og de unges fravalg matcher dårligt med det stigende behov for faglærte, som der er brug for, hvis den grønne omstilling i bygge- og anlægsbranchen skal realiseres.
Derfor er uddannelsesforskere fra Syddansk Universitet gået sammen med fire andre europæiske universiteter i et nyt EU-forskningsprojekt, der netop har modtaget 21 mio. kroner.
Faglærtes rolle i den grønne omstilling får et boost på EuroSkills
I projektet kommer forskerne til at spørge 7.500 unge europæere på tværs af landegrænser om deres uddannelsesvalg og følge deres veje gennem erhvervsuddannelserne, fortæller Ane Qvortrup, der er professor og leder af SDU’s Center for Gymnasie- og Erhvervsskoleforskning:
– I Danmark har vi ikke særlig meget solid forskning på erhvervsskoleområdet, men med vores projekt får vi nuancerede svar på, hvad der får unge danskere og andre unge europæere til at vælge eller fravælge erhvervsuddannelser og gennemføre eller falde fra uddannelserne, siger hun.
– Det er vores håb, at projektet over de næste tre år kan bidrage til, at vi får nogle bedre erhvervsuddannelser både i Danmark og på europæisk plan.
Uddannelsesvalg baseret på viden
SDU-professoren er ikke i tvivl om, at der er masser af læring og inspiration at hente i at samle og dele viden om og erfaringer med erhvervsuddannelser:
– I Danmark har vi f.eks. udfordringer med uddannelsesvejledning og brobygning mellem grundskole og ungdomsuddannelser. Overgangen kommer let til at handle om, hvor der er den bedste kantine og de lækreste bygninger. Der er jeg sikker på, at vi kan lære noget om støtte og vejledning i overgangene af andre europæiske lande.
Fagforbund: Giv 100.000 kroner skattefrit til nye faglærte
Hun tilføjer:
– I projektet kommer vi også til at være undersøgende på, hvordan grundskolen får forberedt de unge til at træffe et uddannelsesvalg baseret på viden om, hvad man får på erhvervsuddannelserne og de andre ungdomsuddannelser.
Forskellige fortællinger og værdi
Et andet perspektiv i projektet er at se nærmere på den værdi, som erhvervsuddannelser tillægges forskellige steder i Europa:
– Vi kommer til at have fokus på de forskellige narrativer, der knytter sig til erhvervsuddannelser i forskellige dele af Europa. På den måde får vi kortlagt de sociale mekanismer, som påvirker unges uddannelsesvalg i forskellige områder, siger Ane Qvortrup.
For at forskerne i EU-projektet får delt ud af den viden, som projektet indsamler, vil der årligt i projektperioden blive afholdt co-creation-seminarer, der samler forskere, studerende, interessenter og politikere inden for erhvervsskoleområdet til inspiration og videndeling.