Konference giver ordet til de unge: “Der er masser af steder, vi kunne sætte ind”

Fremtiden ser sort ud for byggebranchen, hvis ikke flere unge håndværkere kommer til. Derfor giver Fællesfonden scenen til de unge for at finde ud af, hvordan man tiltrækker Generation Z.
De store årgange er på vej på pension og bliver erstattet af de yngre, som hellere vil kigge dybt i bøgerne end at tage et værktøj i hånden. Foto: Gettyimages.
De store årgange er på vej på pension og bliver erstattet af de yngre, som hellere vil kigge dybt i bøgerne end at tage et værktøj i hånden. Foto: Gettyimages.

Den 6. juni giver Fællesfonden ordet til de unge for at blive klogere på, hvordan byggebranchen tiltrækker den såkaldte Generation Z.

Det sker på konferencen ‘Next Generation’ i København.

Læs også: DI og Dansk Metal ønsker et opgør med gymnasiet: “Systemet fungerer ikke”

– Vi har ikke været nok nysgerrige på de unge. Vi har tilpasset vores uddannelser til arbejdsmarkedet uden at skele til de unges præferencer. Det skal vi gøre op med, hvis vi vil tiltrække nye generationer til vores erhverv, siger sekretariatschef i Fællesfonden Sidse Buch.

– Derfor vender vi skibet og spørger Generation Z, hvad de drømmer om. Vi får et ungt Byggemonopol på scenen, som giver gode råd til hele branchen. Det bliver en superspændende og dynamisk dag.

Mere socialt og mere bæredygtigt

Emmilie Joy Hansen, som også er engageret i foreningen Lærlinge for Bæredygtighed, er en af de unge i Byggemonopolet.

Hun læste oprindeligt geografi, men besluttede sig for at bytte bøgerne ud med en uddannelse som bygningssnedker for at få større mening med sit arbejdsliv.

Emmilie Joy Hansen mener, at en af de største udfordringer er den svage sammenhængskraft på skolerne, som ikke bruger nok ressourcer på at styrke de sociale og faglige fællesskaber, som holder eleverne oppe, når det bliver svært.

Læs også: Fællesfonden: Hurtigt er ikke altid effektivt

– Det er ofte op til eleverne selv at få det sociale op at stå i en klasse. Det kan godt være lidt svært som 16- årig at tage det initiativ. Men hvis det sociale ikke fungerer, så engagerer eleverne sig mindre, og det bliver meget lettere at droppe ud. Skolerne skal fokusere mere på fællesskaberne og f.eks. åbne værkstederne op efter skoletid, så vi kan udvikle os fagligt og socialt i fritiden, siger hun og efterlyser flere eksperimenter med mere bæredygtige materialer ude på skolerne.

Læs også: Privat fond giver 50 mio. kr. til grønnere erhvervsuddannelser

– Hvis du gerne vil rykke på den grønne omstilling, så læser du til arkitekt, ingeniør eller bygningskonstruktør – ikke håndværker. Det er virkelig ærgerligt, for det er jo os, som i sidste ende skal bygge det, der bliver tegnet.

– Der er masser af steder, vi kunne sætte ind for at gøre håndværksuddannelserne mere bæredygtige f.eks. ved at vælge åndbare materialer, minimere spild og blive bedre til at bestille de rigtige mængder hjem. Sværere er det ikke.

Relateret indhold