Ingeniørforeningen: Regeringen misser digital mulighed

Ingeniørforeningen, IDA ærgrer sig over, at udspillet fra regeringen om en ny folkeskole ikke sikrer, at alle elever får et basalt niveau for at konstruere og designe med digitale værktøjer.
Det er ikke nok, at børn kan downloade og bruge TikTok, Snapchat og andre apps, lyder det fra IDA. Foto: Gettyimages.
Det er ikke nok, at børn kan downloade og bruge TikTok, Snapchat og andre apps, lyder det fra IDA. Foto: Gettyimages.

Formand i Ingeniørforeningen, IDA, Laura Klitgaard, glæder sig over, at regeringen omsider vil rykke på at få digital dannelse og digitale kompetencer ind i skolen.

Desværre bliver den digital teknologiforståelse kun et valgfag:

– Digital teknologi fylder mere og mere i vores samfund, i vores hverdag og sociale liv, og udviklingen gør, at vi skal klæde vores børn ordentligt på. Hvis faget ikke kommer på skoleskemaet hos alle elever, er jeg bange for, at vi taber alt for mange, og at faget ikke får godt nok fat, siger hun.

Formand i Ingeniørforeningen, IDA, Laura Klitgaard. Foto: IDA.
Formand i Ingeniørforeningen, IDA, Laura Klitgaard. Foto: IDA.

Laura Klitgaard, der også sidder for bordenden i den teknologiske alliance Engineer the Future, håber derfor, at der politisk kan laves en aftale, hvor digital teknologiforståelse bliver et obligatorisk fag på skoleskemaet – og ikke kun bliver et valgfag:

– Det er ikke nok, at børn kan downloade og bruge TikTok, Snapchat og andre apps. Hvis vi skal skabe nye generationer, der faktisk er digitalt indfødte, er der ingen tid at spilde.

Læs også: Milliarder til bedre lokaler – DI og Dansk Metal roser regeringens skoleudspil

– Der er et stort behov for, at alle skolebørn lærer at forholde sig kritisk til teknologierne, forstår hvordan de påvirker vores liv og samfund, og at de også på basalt niveau lærer at konstruere og designe med digitale værktøjer, eksempelvis ved at programmere og mestre computersystemer, siger Laura Klitgaard.

Relateret indhold