I 2025 kommer Danmark til at mangle 70.000 håndværkere.
Det viser tal fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, men allerede nu har mange virksomheder i bygge- og anlægsbranchen store udfordringer med at tiltrække kvalificeret arbejdskraft.
En af dem er entreprenør Raunstrup Bygningsservice, der lige nu oplever stor vækst og derfor udvider organisationen – men hænderne er svære at finde:
– I bygge- og anlægsbranchen er meget lav ledighed og stor rift om de bedste medarbejdere. Markedet er stukket helt af, og folk bliver ofte stillet urealistiske lønninger i sigte, fortæller direktør Michael Nielsen.
Det handler i højere grad om tryghed
Lars Schou fra HR Company hjælper blandt andet virksomhederne med medarbejderudvikling.
Ifølge ham har håndværksbranchen ændret sig, og i større omfang søger medarbejderne i dag arbejdsgivere, der kan tilbyde andet end blot den bedste løn:
– Vi ser en stigende tendens til, at det i høj grad handler om tryghed. Flere og flere søger et godt fast job, hvor de bliver værdsat, og hvor arbejdsopgaverne er spændende, forklarer han.
Udvikling og videreuddannelse
Hos Raunstrup Bygningsservice har man også tænkt i andre baner for fremadrettet at kunne tiltrække ny arbejdskraft og samtidig holde på de eksisterende medarbejdere.
Virksomheden sætter nu stort ind på en nyudviklet karriereplan til såvel håndværkere, taksatorer og byggeledere samt Hybrid-taksator, der skal give nye medarbejdere mulighed for udvikling og videreuddannelse samt en klar plan for deres fremtidige karriere.
– Det er essentielt, at vi for det første værner om og udvikler vores medarbejdere og samtidig kan tiltrække nye kvalificerede medarbejdere, siger Michael Nielsen.
Han fortæller, at karriereplanen bliver individuel tilrettelagt for den enkelte medarbejder, og at planen samtidig suppleres af en intern skole og medlemskab af et internt netværk, der giver mulighed for sparring og vidensdeling:
– Det skal sikre, at vi stiller med det stærkeste hold på tværs af landet, siger han.
KonkurrencefordelLars Schou mener, at det er godt set af Raunstrup Bygningsservice at tilbyde medarbejderne uddannelse og udvikling, og at det er den type tiltag, som virksomheder skal gøre i fremover:
– Med sådan et initiativ siger man, at man tror på sine medarbejdere og tror på, at deres kompetencer kan sættes i spil på flere fronter. Så signalværdien er ikke til at tage fejl af. Mulighed for videreuddannelse og karriereforløb er ofte tiltrækkende, så det er godt set i et marked, som ofte er meget klassisk tænkende, og det vil kunne give virksomheden en konkurrencefordel, vurderer han.