60 forslag skal sikre ny uddannelse succes – og flere faglærte til byggeriet

SMVdanmark præsenterer et udspil med en række anbefalinger til, hvordan den såkaldte EPX-uddannelse kan lykkes ved, at de unge lærer at skabe, bygge og tage ansvar.
Fire mænd set fra ryggen, sidder ved vandet.
Om fem år kan Danmark mangle op mod 100.000 faglærte hænder, og samtidig sidder alt for mange unge i dag på skolebænken uden at kunne se meningen med det, de lærer, påpeger SMVdanmark. Foto: Gettyimages.

Sidste år præsenterede regeringen en uddannelsesreform, som skal få flere unge til at vælge professions- og erhvervsrettede videregående uddannelser.

Som en del af forslaget er en ny erhvervs- og professionsrettede gymnasieuddannelse, EPX, som blandt andre SMVdanmark ser et stort potentiale i – hvis den bliver forankret i virkeligheden.

Læs også

Regeringen: 2 milliarder årligt til nyt gymnasium for fremtidens faglærte

Derfor har erhvervsorganisationen udarbejdet et udspil med 60 konkrete anbefalinger til, hvordan EPX kan realiseres i praksis og blive en praksisnær ungdomsuddannelse:

– EPX må ikke ende som endnu en boglig ungdomsuddannelse i ny indpakning. Den skal være en uddannelse, man kan mærke, hvor unge lærer at skabe, bygge og tage ansvar. Ambitionerne skal op, og vi må ikke bare gøre som vi plejer, siger Lasse Kjær, der er politisk chefkonsulent i SMVdanmark.

Teknologi, fysiske rammer og taxameter

Udspillet indeholder bl.a. forslag om, at teknologi og kunstig intelligens skal være en naturlig del af undervisningen i alle fag.

Ligeledes kræver en praksisnær uddannelse stærke fysiske rammer, lyder det fra organisationen, og håndværk, teknik og praktiske fag skal prioriteres, også økonomisk.

Læs også

Ros til uddannelsesudspil: Et stort skridt i den rigtige retning

SMVdanmark foreslår derfor et differentieret taxameter, hvor skoler med behov for værksteder, materialer og specialiseret udstyr får bedre muligheder for at tilbyde undervisning af høj kvalitet.

Derudover anbefales det, at eksamen måler, hvad eleverne kan bruge deres viden til – ikke kun, hvad de kan huske. Prøveformerne skal være praksisnære og projektorienterede, så eleverne vurderes på deres evne til at løse virkelige opgaver.

Tre måneders afklarende grundforløb

Desuden, påpeger Lasse Kjær, væger alt for mange unge uddannelse i blinde, og derfor foreslås et tre-måneders afklarende grundforløb i starten af EPX, hvor eleverne får indblik i flere faglinjer og kan afprøve både teori og praksis, før de vælger retning:

– De unge skal have et solidt fundament at vælge ud fra. Et afklarende grundforløb vil mindske frafald og skabe mere motiverede elever, siger han.

Læs også

Dagens Byggeri: Regeringens uddannelsesrecept er klar – fra 2030

SMVdanmark foreslår også at etablere talentspor på hver faglinje, hvor ambitiøse elever kan fordybe sig fagligt og praktisk – bl.a. gennem samarbejder med virksomheder, mentorer og faglige projekter.

Erhvervslivet skal dermed være en aktiv del af EPX fra start, og uddannelsen skal ikke udvikles bag skoleporten, men i tæt samarbejde med virksomhederne – både i undervisningen, i projekterne og i planlægningen af uddannelsen, siger Lasse Kjær:

– På den måde får eleverne virkelighedsnær erfaring, mens virksomhederne får kontakt til de unge talenter, de mangler.

Relateret indhold