Varebiludvalg skal tage hensyn til håndværkerbiler

Håndværksrådet vil sikre, at der ikke gribes ind i de eksisterende regler omkring håndværkervirksomheders kørsel med varebiler op til 3.500 kg.
Varebiludvalget arbejde med et lovforslag, der skal bekæmpe sort arbejde, socialt bedrageri og beskæftigelse af illegal arbejdskraft. Foto: Colourbox.
Varebiludvalget arbejde med et lovforslag, der skal bekæmpe sort arbejde, socialt bedrageri og beskæftigelse af illegal arbejdskraft. Foto: Colourbox.

Transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt har besluttet at nedsætte et udvalg, der skal se på indførelse af lovgivning for varebiler, der kører godskørsel for fremmed regning – eksempelvis håndværkervirksomheder.

Udvalget skal ikke mindst kigge på de økonomiske konsekvenser, sådan et forslag vil have for virksomhederne, og Håndværksrådet vil sikre, at det ikke kommer til at gribe ind i de eksisterende regler omkring kørsel med varebiler op til 3.500 kg i forbindelse med virksomhedernes udførelse af håndværkerydelser.

Umiddelbart arbejder vi fint under den nuværende lovgivning, men vi er bekymrede for, om det eksempelvis får konsekvenser for anvendelsen af dagsbeviser til at anvende gul-plade biler lovligt til private formål.

Lars Magnus Christensen Cheføkonom, Håndværksrådet

Det er især vigtigt for ministeren, at udvalget sikrer, at det ikke er den forkerte målgruppe der rammes, eksempelvis håndværkere. Af samme grund vil Hans Christian Schmidt inddrage repræsentanter fra branchen i udvalget.

– Det er jo vigtigt, for vi skal ikke indføre unødvendig regulering, som går ud over virksomhedernes økonomi, siger ministeren blandt andet.

Den rigtige medicin?

Udvalgsarbejdet skal også have fokus på, om det ønskede formål med lovforslaget – at bekæmpe sort arbejde, socialt bedrageri og beskæftigelse af illegal arbejdskraft samt at bidrage positivt til trafiksikkerheden – kan opnås ved den ønskede lovgivning, eller om der skal noget helt andet til.

– Som min forgænger, Magnus Heunicke (S), formulerede det i sin afvisning af forslaget, dengang han var transportminister: “Når der er tale om snyd, når der er tale om bedrageri, så er der behov for en helt anden type indsats, som skal komme fra politi og skattemyndigheder”, siger Hans Christian Schmidt.

Herudover skal udenlandske erfaringer med regulering af varebiler, herunder de EU-retlige aspekter ved at omfatte udenlandske varebiler af en tilladelsesordning, også inddrages i arbejdet.

Nej til forringelser

Cheføkonom i Håndværksrådet, Lars Magnus Christensen, siger til Dagens Byggeri, at Håndværksrådets rolle i udvalget først og fremmest bliver at sikre, at en ny lovgivning ikke betyder forringelser for håndværkervirksomheders anvendelse af deres køretøjer.

– Umiddelbart arbejder vi fint under den nuværende lovgivning, men vi er bekymrede for, om det eksempelvis får konsekvenser for anvendelsen af dagsbeviser til at anvende gul-plade biler lovligt til private formål. Lovgivningen skal være så klar og tydelig som muligt. Der har været eksempler på, at der er udstedt store bøder, fordi man var i tvivl om de gældende regler for at køre i gulplade-biler, siger Lars Magnus Christensen.

Debat om fartskrivere

Blandt andet har der været en del debat om anvendelsen af fartskrivere i håndværkerbiler:

– Der er stor forskel på, om du anvender en bil med materialer og værktøj til at komme ud på en byggeplads, eller om du sidder bag rattet hele dagen. Derfor var vi glade for indførelsen af 100-kilometer-undtagelsesreglen. Vi så den dog helst udvidet, idet eksempelvis håndværkervirksomheder fra Lolland, der skal arbejde i København – eller omvendt – rammes unødigt, og det er noget, vi vil forsøge at få taget op i forbindelse med arbejdet i det nye udvalg, slutter Lars Magnus Christensen.

Relateret indhold