Nu får vi nemmere fat i håndværkeren

Mange håndværkere har ofte huller i kalenderen, mens kunder står med opgaver, men mangler en håndværker - ny app skaber hurtigere direkte kontakt.
Med appen 'Håndværkstid' kan forbrugeren anmode håndværkere om ledige tider, og håndværkeren kan frigive ledige tider og anmode om de projekter, forbrugerne har lagt op.
Med appen 'Håndværkstid' kan forbrugeren anmode håndværkere om ledige tider, og håndværkeren kan frigive ledige tider og anmode om de projekter, forbrugerne har lagt op.

Det går godt for byggeriet i Danmark. Både for håndværksvirksomhederne og for beskæftigelsen. Væksten i markedet og den medfølgende travlhed giver dog også udfordringer for både private og virksomhederne, der har svært ved at finde ledige håndværkere til at hjælpe med både store og små opgaver.

Til eksempel betyder travlheden, at forbrugerne kan forvente at bruge op til 4 timers søgetid, hvis man tager det hele med – fra den indledende søgning til kontakten med håndværkerne, frem til den endelige aftaleindgåelse.

Appen ‘Håndværkstid’, der har været under udvikling i 2 år, er nu klar til lancering, og dermed kan forbrugeren anmode håndværkere om ledige tider og hjælp til deres projekter. Samtidig kan håndværkere frigive ledige tider og i øvrigt anmode om de projekter, forbrugerne har lagt op.

– Hvis en håndværker eksempelvis oplever en annullering af en opgave kan en anden forbruger måske være heldig, at håndværkeren har valgt at give rabat på ledige tider, og dermed undgår håndværkeren et økonomisk tab, og forbrugeren sparer penge, uddyber direktør Karsten Rolighed.

Bedre bundlinje

Håndværkstid er automatiseret til hurtigt at give potentielle kunder et overblik over, hvilke lokale håndværkere som har tid, håndværkernes timepris og deres kundeanmeldelser. Man kan selv bestemme sin geografisk zone og hvor stor eller lille zone, man ønsker. Håndværkstid formes kontinuerligt efter en pågældende digitale adfærd – og det hele er gratis for forbrugerne, mens håndværkerne har en omkostning, der er under andre platformes priser, fortæller Karsten Rolighed:

– Håndværkstid er resultatet af mange års tæt samarbejde med håndværkerne. Vi tror på, at vi med håndværkstid kan gøre tilgangen nemmere, hurtigere og bedre, end de i forvejen er. For håndværkerne er det også en klar fordel, at de nu kan forbedre deres bundlinje ved bedre udnyttelse af deres tid og nemmere og hurtigere få aftaler og dermed udvide deres kundegruppe gennem digitale redskaber.

Gratis telefoni og dataforbrug

Med Håndværkstid får håndværksvirksomheder og ansatte også adgang til Rabattid, som er et eksklusivt rabatunivers med over 2.800 rabataftaler:

– Håndværkeren bruger deres mobil til alt i dag, så vi giver dem også gratis telefoni samt dataforbrug med i deres aftale med os. Vi ligger allerede et rigtigt godt stykke under andre typer platforme i prisen. Vores mål er at give håndværkerne så stor en værdi som muligt, samtidig med at de får så meget som muligt ud af deres tid, siger Karsten Rolighed.

Analyse af digital adfærd

Det er Anders Byrialsen, der kom på ideen. Som sælger havde han stiftet bekendtskab med den digitale verden og begyndte intensivt at analyse virksomhedernes og forbrugeres digitale adfærd.

I forvejen fandtes allerede gode platforme, men han opdagede en mulighed for at tilføre digitale genveje, som kunne øge kommunikationsmulighederne:

– Vores digitale adfærd har ændret sig enormt meget, siden de eksisterende platforme blev bygget, til det behov, vi har i dag, forklare Anders Byrialsen til Dagens Byggeri.

Udgangspunktet var at tage det gode fra Facebook, Hotels.com, Trustpilot m.fl. og forme en mere nutidig platform:

– Det ville gøre kommunikation mellem håndværkere og forbrugere meget nemmere og mere effektivt, som kunne danne grundlag for et samarbejde om byggeopgave mellem de to parter.

Overvældende succes

Håndværkstid er resultatet er disse tanker, og Anders Byrialsen kan nu fortælle, at mere end 1.000 professionelle håndværksvirksomheder har tilmeldt sig Håndværkstid i Danmark de seneste 5 måneder. Tilmed kommer nye daglige tilmeldinger, kommunikationen er i fuld gang:

– Vi er fuldstændigt overvældet af den succes, vi allerede oplever.

Hver dag får vi de nye forbrugere og kunder ind, vi kan se, hvordan skriver sammen, ringer hinanden op, hvordan projekter bliver lagt op, og håndværkere anmoder på opgaver. Jeg havde virkelig ikke regnet med, at alle kommunikationsmulighederne allerede ville være taget brug. Forbrugere og kunder kommer af sig selv, og det føles godt at opleve, at de tanker, man har gået med, giver genlyd.

Anders Byrialsen forventer, at Håndværkstid har mellem 3500-4500 kunder ved årsskiftet.

Relateret indhold