Femern udløser jagt på erhvervslokaler

Tunnelen til Tyskland sætter fut i Lolland-Falster og Sydsjælland. Sådan lyder spådommen fra EDC Erhverv.
Den øgede interesse for Femern-området på sydhavsøerne er så småt begyndt at vise sig, fortæller Martin Andersen fra EDC Erhverv Poul Erik Bech. Foto: EDC Poul Erik Bech.
Den øgede interesse for Femern-området på sydhavsøerne er så småt begyndt at vise sig, fortæller Martin Andersen fra EDC Erhverv Poul Erik Bech. Foto: EDC Poul Erik Bech.

Om Fermern-forbindelsen

  • 18 kilometer sænketunnel mellem Rødbyhavn og Puttgarten.
  • Forventet åbning i 2029.
  • Anlægsbudget for tunnel: 53 milliarder kroner.
  • Budget inklusive landanlæg (vej/bane): Op imod 80 milliarder kroner
  • Nordeuropas største anlægsprojekt.
  • Verdens største tunnelfabrik åbner i Rødbyhavn.
  • Finansieres af brugerne via afgift, dog milliardtilskud fra EU.
  • Direkte jobeffekt på 25.000 mandeår + indirekte 30.000 mandeår.
  • 10 minutter i bil, 7 minutter i tog.
  • To motorvejsspor og et jernbanespor i hver retning.

Travlheden som følge af arbejdet med Femern-forbindelsen forventes snart at sætte ind.

– Femern-forbindelsen er Nordeuropas største anlægsprojekt og bliver en vækstdynamo for Lolland-Falster og et godt stykke op på Sjælland – både under anlægsarbejdet og bagefter. Forbindelsen skaber også masser af aktivitet på markedet for erhvervslokaler, siger erhvervsmægler Martin Andersen.

Han er sammen med Michael Kristiansen partner i EDC Erhverv Poul Erik Bech Næstved, som dækker det sydlige Sjælland samt Lollands og Guldborgsund Kommuner på Sydhavsøerne. EDC Erhverv sætter i foråret fokus på Femern i et magasin, som bliver sendt ud til 10.000 virksomheder og investorer over hele landet.

– Projektet svarer til Storebælt og Øresundsforbindelsen – tilsammen. Der er tale om et anlægsbudget på små 80 milliarder kroner, når vi regner vej- og baneudbygninger på landjorden med. Der vil komme en effekt langt op på Sjælland, siger Stig Rømer Winther, administrerende direktør for Fonden Femern Belt Development.

Bag fonden står blandt andet en række kommuner, som forventer, at anlægsarbejdet kan udløse masser af opgaver til lokale virksomheder, når entreprenørmaskinerne går i gang ved Rødbyhavn.

Gevinst fra coronakrise

– Projektet er interessant for virksomheder og ejendomsinvestorer i hele landet. Mange firmaer vil have del i bygge- og serviceopgaver og har brug for et brohoved på Lolland-Falster, for eksempel lager- og produktionslokaler og helst tæt på Rødbyhavn, siger Martin Andersen fra EDC Erhverv Poul Erik Bech.

Der er udlagt flere byggefelter, men erhvervsmægleren forudser størst interesse for eksisterende lejemål.

– De fleste virksomheder udefra har en tidshorisont på fem-seks år under anlægsarbejdet og foretrækker at leje sig ind frem for selv at bygge nyt. Det giver gode muligheder for at leje lokaler ud. Og her kan coronakrisen gøre det lettere at få fodfæste, for også på Lolland-Falster er nogle virksomheder blevet ramt, og mange virksomheder har benyttet krisen til at vurdere deres lokale behov, siger Martin Andersen.

Op imod 5000 byggefolk ventes til Rødbyhavn og omegn – dertil kommer service- og støttefunktioner, eksempelvis kantine/catering, rengøring, vagtservice samt udlejning og reparation af entreprenørmaskiner.

Ekstra effekt om få år

I takt med at anlægsarbejdet skrider frem og den forventede åbning i 2029 rykker tættere på, forventer Martin Andersen fra EDC Erhverv endnu en bølge af aktivitet på det lokale ejendomsmarked.

– Kommunerne forudser kraftig vækst i turismen fra Tyskland, og det kan udløse store investeringer, for eksempel i nye hoteller, campingpladser og sommerhusudstykninger. Vi regner desuden med, at en del virksomheder vil etablere sig tæt på motorvejen og tunnelen. Vi venter at få travlt både under anlægsfasen og bagefter, fordi vi har mange års erfaring i området med gode kontakter på rådhuse, i virksomheder og hos lokale investorer. Som del af landets største erhvervsmæglervirksomhed har vi samtidig løbende kontakt med masser af virksomhed virksomheder og med danske og udenlandske investorer.

Dansk Industri ser ligeledes betydelige Femern-gevinster.

– I Østdanmark vil der tegne sig et nyt puslespil med placering af godsterminaler og lagerhaller. Det logistiske tyngdepunkt vil forskyde sig, ligesom vi så med Storebælt og Øresundsforbindelsen. Mange virksomheder kan gribe ud efter et større marked i Tyskland, og især for transportsektoren og logistikbranchen kan der være muligheder i at være tæt på Femern-forbindelsen, siger Michael Svane, branchedirektør i DI Transport.

Relateret indhold