Dansk og tysk firma sikrer sejladsen ved tunnel-byggeri

Et dansk og et tysk firma skal sikre sejladsen gennem Femern Bælt, mens Femern-tunnelen bygges.
Det er vagtskibe af denne type, som bliver leveret af Northern Offshore Services A/S, der skal sikre god ro og orden under det kæmpemæssige anlægsarbejde. Foto: Northern Offshore Services.
Det er vagtskibe af denne type, som bliver leveret af Northern Offshore Services A/S, der skal sikre god ro og orden under det kæmpemæssige anlægsarbejde. Foto: Northern Offshore Services.

Et dansk og et tysk vagtskib bliver en del af et marint overvågningssystem, som under byggeriet af Femern-tunnelen vil overvåge skibstrafikken i Femern Bælt. Systemet består foruden vagtskibene af et fælles dansk-tysk døgnbemandet VTS-center (Vessel Traffic Service) i Travemünde i Tyskland.

– Vi har stort fokus på sikkerheden til søs under byggeriet af Femern-tunnelen. Femern Bælt er et stærkt trafikeret farvand, og vi har gode erfaringer med denne type systemer, som også blev benyttet under byggeriet af Øresundsforbindelsen, siger Pedro da Silva Jørgensen, kontraktdirektør i Femern A/S.

Under hele anlægsfasen vil de to vagtskibe fungere som myndighedernes forlængede arm, hvis et skib kommer for tæt på byggeaktiviteterne i Femern Bælt.

VTS-centeret vil være bemandet af repræsentanter for både de danske og tyske søfartsmyndigheder, der skiftevis vil holde øje med trafikken fra centeret og sejle med vagtskibene.

Femern Bælt-tunnelen bliver 18 kilometer lang og verdens længste sænketunnel. Byggepladsen ved Rødbyhavn er den største i Nordeuropa, og tunnelen bliver det største anlægsprojekt i Danmark nogensinde.

Relateret indhold