Aarhus hælder mod nedrivning af bro og banegårdshal

Rådmanden for Teknik og Miljø i Aarhus anbefaler, at byrådet i sit høringssvar til Banedanmark VVM-redegørelse.
Der lægges op til, at Aarhus Kommune ønsker at nedrive og genopbygge Bruuns Bro samt banegårdens vandrehal med efterfølgende genopbyning, så der kan skabes plads til en elektrificering af jernbanenettet. Visualisering: Banedanmark.
Der lægges op til, at Aarhus Kommune ønsker at nedrive og genopbygge Bruuns Bro samt banegårdens vandrehal med efterfølgende genopbyning, så der kan skabes plads til en elektrificering af jernbanenettet. Visualisering: Banedanmark.

Hvis moderniseringen af jernbanenettet også skal blive en realitet i Aarhus, er det nødvendigt at ændre på de fysiske forhold omkring byens banegård. Der er aktuelt ikke plads til at montere køreledninger over banelegemet, og derfor skal sporene enten graves længere ned, eller også skal Bruuns Bro samt banegårdens vandrehal nedrives og genopbygges. Camilla Fabricius, rådmand for Teknik og Miljø indstiller nu til Aarhus Byråd, at kommunen i sit høringssvar til Banedanmarks VVM-redegørelse anbefaler nedrivningsløsningen.

– Begge løsninger er meget gennemgribende. Ombygning af hallen og broen giver mulighed for at gentænke området og skabe et mere sammenhængende og levende center for transport, handel og byliv. En ny Bruuns Bro vil betyde, at vi får et helt nyt byrum, som skal være et sted, hvor man har lyst til at være, siger Camilla Fabricius og understreger, at det er særdeles vigtigt, at kommunen bliver inddraget i det videre arbejde omkring Aarhus H.

En ny Bruuns Bro vil betyde, at vi får et helt nyt byrum, som skal være et sted, hvor man har lyst til at være.

Camilla Fabricius Rådmand, Teknik og Miljø

Mere sammenhæng

Hun peger også på, at den anbefalede løsning – i højere grad end sporsænkningen – vil betyde, at der er mulighed for at skabe mere sammenhæng og helhed i forhold til omdannelse øst for Aarhus H og langs Ny Banegårdsgade, mulige udvidelser af indkøbscentret Bruuns Galleri og bedre indretning af Bruuns Bro med hensyn til trafik, fodgængerforhold, cykelparkering samt adgang til perroner. Der er i kommunens øjne dermed tale om et langsigtet kvalitetsløft for et område i indre by, som er i klar vækst.

Løsningen vil dog også betyde, at en stribe butikker oven på Bruuns Bro bliver fjernet. Derfor skal man i det videre arbejde se på, hvilke muligheder der er for igen at bygge på Bruuns Bro.

Fravalget af løsningen med sporsænkning skyldes primært, at man vurderer, at det vil have omfattende konsekvenser for togdriften i en lang anlægsperiode, og at det vil være uacceptabelt i forhold til byens mobilitet.

– Det er nødvendigt, at den kollektive trafik fremover klarer en større del af transportbehovet, og derfor er det vigtigt, at vi får el-togene til Aarhus. El-togene spiller en væsentlig rolle, da vi ønsker at sikre en god mobilitet og en bæredygtig transport, siger Camilla Fabricius.

Bruuns Bro, som den tager sig ud i dag med butikker, der skal rives ned, hvis broen rives ned og genopføres. Foto: Banedanmark.
Bruuns Bro, som den tager sig ud i dag med butikker, der skal rives ned, hvis broen rives ned og genopføres. Foto: Banedanmark.

Relateret indhold