Kunstig intelligens er byggebranchens nye powertool

Fremtidens vindere er de virksomheder, som forstår at gribe mulighederne i de mange værktøjer, der udbydes inden for kunstig intelligens, lyder det fra Fællesfonden.

Kunstig intelligens vil forandre vores samfund lige så markant som computeren og smartphonen. Og udviklingen går rigtig stærkt.

På bare to år er teknologien gået fra børnehavestadiet til ph.d.-niveau, og allerede i dag findes der et væld af værktøjer, som er lige til at tage ned fra den digitale hylde og bruge. Det var budskabet på Fællesfondens konference i september om kunstig intelligens i bygge- og installationsbranchen.

Læs også

Digitalisering er ikke længere kun ’nice-to-have’

Vi står midt i et teknologisk tigerspring, som vi endnu ikke kan se de fulde effekter af. Det illustreres tydeligt af, at ChatGPT har haft den hurtigste udrulning i verdenshistorien. På blot en måned fra lanceringen i november 2022 til december 2022 nåede værktøjet 100 millioner brugere.

Fordele på byggepladsen og kontoret

Bygge- og installationsbranchen kan bruge de nye værktøjer til at skrive tilbudstekster og spejle indholdet mod tilbuddet, så man er sikker på at få det hele med. Kunstig intelligens kan også tjekke udbud og opdage faldgruber, der gør opgaven til en dårlig forretning.

Bevæger vi os udenfor kontoret, kan kunstig intelligens bruges til at inspicere kritisk infrastruktur, foretage stadeopgørelser eller vurdere fremdriften på et projekt.

Læs også

Ny EU-kommission skal sætte fart på den grønne omstilling

I NCC har de taget en robot i brug, som bevæger sig systematisk rundt på de store byggepladser ugentligt og fotograferer fremdriften. Dataene bliver brugt til at se, hvor langt man er på projektet i forhold til tidsplanen.

Data er altafgørende

Som branche skal vi omfavne de nye teknologier og bruge dem til at udvikle vores forretning og jobs fremfor at afvikle dem. Det står også klart, at teknologien skal integreres i vores uddannelser, så vores arkitekter, ingeniører, konstruktører og lærlinge bliver klædt bedst muligt på til fremtiden. Det skal ikke ske om fem år. Det skal ske nu.

Vi skal også blive meget bedre til at indsamle og kategorisere data, så vi kan bruge al den viden, der er derude. Ellers står vi med Niels W. Falks ord bare med en masse tipskuponer uden at vide, hvordan kampen endte. Skønne spildte kræfter, som ikke førte til noget rigtigt anvendeligt.

Læs også

Byggeriet hænger i data-bremsen: ”Du er selv eksperten”

Kunstig intelligens kræver systematik, viden og nysgerrighed. Det er ikke noget, du kan parkere hos studentermedhjælpen. Tværtimod. Du må selv få hænderne ned i den digitale mudderpøl, hvis du skal forstå mulighederne, og hvordan det kan understøtte forretningen – og hellere i dag end i morgen. Værktøjerne og mulighederne er mange. Det koster f.eks. kun 20 dollars om måneden at bruge Chat GPT, så det er ikke noget, der skubber til budgettet.

Morgendagens vindere er de virksomheder, som forstår at gribe de mange digitale muligheder og anvende dem konkret og brugbart til at udvikle deres virksomhed. Så sæt i gang.

Relateret indhold