Siden 2011, hvor Schmidt Hammer Lassen (SHL) åbnede kontor i Shanghai, har tegnestuen, der blev grundlagt i Aarhus i 1986, opbygget en solid portefølje inden for særligt store kulturbyggerier og transformation.
Tegnestuen står bl.a. bag et af verdens største offentlige biblioteker, Shanghai Library East, og West Bund Dome Art Center – en tidl. cementfabrik, der har fået nyt liv som moderne arena for sport og kultur. Og i samarbejde med Gottlieb Paludan Architects har SHL netop afleveret det enorme forbrændingsanlæg, Shenzhen Energy Ring, som omdanner affald til energi.
Global ingeniør vil hjælpe danske arkitekter ud over landets grænser
Arkitektvirksomheden har derudover – i samarbejde med SLA og Perkins&Will – tegnet Beijing Performing Arts Center i Beijings historiske Tongzhou-distrikt:
Et nyt kulturelt center, der samler operahus, skuespilhus og koncertsal under ét tag og med med et program af forestillinger, der spænder fra traditionelle kinesiske operaer til moderne teater og dans.
– Tongzhou-distriktet transformeres i disse år til Beijings ultimative kulturdestination. Her er Beijing Performing Arts Center et eksempel på, hvordan historie, kultur og bæredygtighed kan forenes i et visionært projekt, siger Kristian Ahlmark, der er partner og kreativ direktør hos Schmidt Hammer Lassen.
– I hjertet af Tongzhou har vi sammen med SLA og Perkins&Will forsøgt at skabe et kulturelt fyrtårn, der ikke blot tilfører arkitektonisk kvalitet og liv til området, men også forankrer sig som et nyt kulturelt og rekreativt samlingssted.
Scenetæppe for kulturcontainere
Beijing Performing Arts Center består af tre skulpturelle bygninger på samlet 125.000 m2.
Dets arkitektoniske formgivning er forankret i Tongzhous kulturhistorie som et pulserende knudepunkt for handel.
139 meter højt vartegn har helt styr på facaden
Fra tegnestuen lyder, at de tre bygningsvolumener ’forenes i et harmonisk formsprog, der vækker mindelser om de gamle pakhuses skrånende taglinjer og kanalbådenes stolte sejl. Som et scenetæppe, der langsomt trækkes til side ved forestillingens begyndelse, åbner de skrånende linjer sig og afslører bygningernes indre liv allerede ved ankomsten’:
– Vi har fra projektets start omtalt de tre bygninger som kulturcontainere, siger Kristian Ahlmark og uddyber:
– Inspireret af de historiske pakhuse, der blev brugt til opbevaring af føde- og handelsvare, som skulle transporteres videre ind til Beijing, har vi nu skabt et sted, hvor vi opbevarer og videresender lokal og international kultur – et nyt centralt omdrejningspunkt for Beijings kulturliv.