InstallatørGruppen: 30-40 partnervirksomheder er målet

På under et år har gruppen af installationsvirksomheder oplevet omsætningsvækst på over 15 %. Succesen for den unikke model i dansk sammenhæng afhænger af lokal forankring, og så skal partnerne kunne bidrage fra dag 1, fortæller direktøren.
CEO Niels Meidahl (tv.) og CCO/COO Peter Frandsen, der etablerede gruppen i marts i år.
CEO Niels Meidahl (tv.) og CCO/COO Peter Frandsen, der etablerede gruppen i marts i år.

I starten af november blev Halsnæs Smeden i Hundested en del af InstallatørGruppen – og den 17. installationsvirksomhed i den kapitalfondsejede gruppe.

Tilføjelsen af Halsnæs Smeden, der blev grundlagt i 1990 og i dag har mere end 35 medarbejdere, betyder samtidig, at InstallatørGruppen nu består af flere end 1.100 medarbejdere og en samlet omsætning på ca. 2 mia. kroner.

Læs også: “Et regulært gennembrud” at Mipim kommer til Danmark

– Med Halsnæs Smeden styrker vi vores kompetencer inden for større boligrenoveringer på Sjælland og får samtidig endnu en virksomhed med stærk lokal forankring og lange kunderelationer med i gruppen, siger CEO Niels Meidahl, der sammen med CCO/COO Peter Frandsen etablerede gruppen i marts i år.

Og netop den lokale forankring er et afgørende for forretningsmodellen, understreger direktøren:

– Alle virksomheder fastholder deres lokale ledelse, medarbejdere, firmanavne og lokationer samtidig med, at de som partnere og medejere af InstallatørGruppen nyder godt af storgruppens muligheder for at vidensdele, indgå i flere projekter og tilbyde totalløsninger til kunderne. I år oplever selskaberne en omsætningsvækst på over 15 %, og den organiske vækst er højere, end hvis de havde stået uden for gruppen.

Han tilføjer, at modellen ligeledes sikrer tættere samarbejde på tværs af branchen, som kan være med til at accelerere den grønne omstilling.

En unik dansk version

Etableringen af gruppen er sket i samarbejde med den nordeuropæiske kapitalfond, FSN Capital, som foruden Tyskland og Danmark er engageret i også Norge og Sverige:

– Setup’et er realiseret ved fondskroner og investering fra medlemsselskaberne, men samtidig vinder vi store fordele ved at kunne læne os op ad FSN Capitals tidligere succesfulde konsolideringscases, fortæller Niels Meidahl.

- I gennemsnit optager vi ca. én partner om måneden, og vores klare mål er at være markedsledende, fortæller CEO Niels Meidahl.
– I gennemsnit optager vi ca. én partner om måneden, og vores klare mål er at være markedsledende, fortæller CEO Niels Meidahl.

Der er altså ikke tale om en ny forretningside i at konsolidere det danske installationsmarked, men ifølge direktøren er den danske version unik:

– Kombinationen af den decentrale ledelsesmodel, fastholdelse af lokalforankring og landsdækkende konsolidering af et marked er ikke set før, siger han og fremhæver Danmarks størrelse som en fordel:

– Det geografiske afsæt i f.eks. Norge og Sverige er anderledes, og derfor er mulighederne for hurtigere at blive markedsledende her i landet i den grad tilstede.

Veltjenende og vigtige ejerledere

Selvom gruppen endnu ikke er fyldt 1 år, oplever den stor interesse fra branchen, fortæller Niels Meidahl og tilføjer, at særligt fællesskabet appellerer.

Læs også: Züblin styrker direktionen i Skandinavien

Han understreger, at alle virksomhederne skal kunne inspirere og identificere sig med hinanden og derved styrke hver enkelte forretning – uden at nogle få trække læsset:

– Bl.a. med det stigende antal skærpede dokumentationskrav, som er en stor udfordring for mange virksomheder, kan denne konstruktion virke tillokkende. Men vores setup er ikke gearet til selskaber, der søger en sikker havn – eller turnarounds for den sags skyld. Den afhænger af, at alle partnere er uafhængige, selvstændige, og at de kan klare sig selv. Vi går efter virksomheder, som gerne vil være lokalt markedsledende, men med et nationalt udsyn.

Læs også: FB Gruppen henter ny CFO i Carlsberg Byen

Direktøren fremhæver dernæst styrken ved ejerledet virksomheder:

– Beslutningskraften er tæt på virksomhedens drift, hvilket betyder, at såfremt der opstår problemer, er der meget få beslutningsrunder, inden der er lavet en plan. Ligeledes oplever medarbejdere og kunder fortsat stor nærhed til det enkelte selskab, selvom de er en del af en større gruppe.

Men trods modellens mange fordele ser Niels Meidahl den dog ikke udbredt i stort omfang:

– I Danmark er det begrænset, hvor mange aktører man kan samle inden for samme segment. Så vi vil nok se avatarer af dette setup, men ikke ét, der er magen til.

Relateret indhold