Metroselskabet har udarbejdet en udredning af to mulige forlængelser af M4, der i dag har endestationen Orientkaj på højbane. Og det lader til, at der er politisk opbakning til ihvert tilfælde den plan, der indeholder to stationer ved henholdsvis Levantkaj og et område der skal gå under navnet Nordhavn C.
Tæt på 4.000 københavnere kalder allerede Nordhavn for deres hjem, over 9.000 arbejder i bydelen – og endnu flere er på vej de kommende år. Det stiller store krav til udviklingen af den kollektive trafik, så man kan komme nemt, hurtigt og klimavenligt til og fra den nyere bydel.
Læs også: Nordhavn får opmærksomhed fra amerikansk avis
– København vokser, og 35.000 vil kalde Nordhavn for deres hjem i fremtiden. Det kalder på ansvarlige beslutninger nu – så vi sikrer, at metroen kan følge med det stigende antal beboere i området, siger overborgmester Sophie Hæstorp Andersen.
Ved at forlænge den blå M4-linje vil steder som Tunnelfabrikken, Nordhavnstippen, de kommende boldbaner i ydre Nordhavn og Naturpark Nordhavn på sigt blot vil være en gåtur væk.
Kultur- og fritidsborgmester Mia Nyegaard siger:
– God mobilitet er afgørende for at få en storby til at hænge sammen. Når vi bygger nye bydele i København, skal der selvfølgelig være nem adgang til offentlig transport, så vi reducerer behovet for en bil.
1,7 km metrolinje for to mia. kr.
Metroselskabets udredningen skal præsenteres for Økonomiudvalget på Københavns Rådhus d. 23. august, men der er allerede flertal for at gå videre med den blå linje blandt Socialdemokratiet, Det Konservative Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Venstre, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti i København.
Det er den samme kreds af partier, der står bag Lynetteholm, og som før sommer præsenterede principaftalen om budgettet for 2024-2025, hvor de bl.a. blev enige om at prioritere mere metro og udbygning af infrastrukturen i København med 6,3 mia. kroner frem mod 2035.
Det næste store skridt, før metrostationerne kan blive en realitet, er en miljøkonsekvensvurdering, som Økonomiudvalget og Borgerrepræsentationen også skal træffe beslutning om at igangsætte.
Den endelige beslutning om finansiering og anlæg af metrolinjen vil forventeligt skulle ske i 2024/2025 på baggrund af miljøkonsekvensrapporten og en offentlig høring.
Hvis forlængelsen af ca. 1,7 km ny metrolinje på M4 går glat igennem politisk, forventes metrolinjen til Ydre Nordhavn at stå færdig i 2030 til en budgetteret pris på ca. to mia. kr. Den skal på sigt betjene de ca. 35.000 beboere og 28.000 arbejdspladser, som forventes for Nordhavn, når bydelen er færdigudviklet i 2062.