Hvem skal anlægge jernbanen under Femern? Forventet pris: 1,5 mia. kr.

Fire internationale konsortier er videre i konkurrencen om anlæg af den elektrificerede jernbane i Femern Bælt-tunnelen. Kontrakten har en forventet samlet tilbudspris på ca. 1,5 mia. kr.
Toget skal i fremtiden sikkert kunne fragte både tog og passagerer med 200 kilometer i timen i tunnelen mellem Danmark og Tyskland. Illustration: Femern A/S
Toget skal i fremtiden sikkert kunne fragte både tog og passagerer med 200 kilometer i timen i tunnelen mellem Danmark og Tyskland. Illustration: Femern A/S

Hvem kan bedst, billigst, sikrest og med laveste CO-udledning anlægge 25 kilometer tosporet jernbane og køreledninger både i og uden for den kommende Femern-tunnel, så togene sikkert kan køre 200 km i timen på sporene under vandet?

Det er det spørgsmål, Femern A/S skal have afklaret, inden den såkaldte TTC-kontrakt (Tunnel Track and Catenary) underskrives med en af de fire prækvalificerede konsortier, der i en pulje på ni er udvalgt til at gå videre i udbuddet, der har en forventet samlet tilbudspris på ca. 1,5 mia. kr.

Femern A/S har til opgave at planlægge, bygge og drive den faste forbindelse mellem Danmark og Tyskland over Femern Bælt. I det endelige udbud vil Femern A/S lægge vægt på pris, metoder og organisering, der minimerer risikoen i udførelsen, og løsninger, der adresserer de svære pladsforhold i tunnelen.

Der stilles også krav om, at entreprenøren udfører arbejdet på en klimavenlig måde – herunder med en klar målsætning for udledningen af CO2 i byggeperioden.

De fire konsortier, der er udvalgt til det videre forløb frem mod en endelig tildeling af opgaven, er:

– PORR (Østrig, Tyskland)

– TSO – Swietelsky (Frankrig, Østrig)

– Aarsleff Rail – Rhomberg (Danmark, Østrig)

– ACSA – Cobra (Spanien)

Ca. 19 kilometer af de 25 km spor og køreledninger ligger i forbindelse med tunnelen, mens ca. 6 kilometer ligger uden for tunnelen på hhv. dansk og tysk side. Illustration: Femern A/S
Ca. 19 kilometer af de 25 km spor og køreledninger ligger i forbindelse med tunnelen, mens ca. 6 kilometer ligger uden for tunnelen på hhv. dansk og tysk side. Illustration: Femern A/S

Har alle dokumenteret erfaring

De fire udvalgte konsortier opfylder alle prækvalifikationens krav om blandt andet dokumenteret erfaring, i form af f.eks. erfaring med jernbanesikkerhed og overholdelse af CSR-relaterede krav.

– Vores mål er at levere en klimaneutral jernbane i drift og bidrage til den grønne omstilling af transportsektoren. Vi har nu i skarp konkurrence fundet de fire konsortier med de stærkeste kort på hånden til at byde på opgaven og levere en jernbane, som både under anlæg og i drift har fokus på klimavenlige løsninger, siger Kirsten Christensen, der er kontraktdirektør i Femern A/S med ansvar for jernbaneinstallationerne.

Udbuddet gennemføres som udbud med forhandling, og med de fire konsortier på plads, kan dialogen nu gå i gang med hver enkelt bydende, oplyser Kirsten Christensen.

Relateret indhold