Digitalt værktøj skaber bedre tal på bundlinien

VVS-eren Arne Sørensen er begejstret over de muligheder, digitaliseringen har givet ham. Han slipper for papirarbejdet og kan bruge tiden på kunderne.
Arne Sørensen med sønnen Christian og den uundværlige iPad.
Arne Sørensen med sønnen Christian og den uundværlige iPad.

Når man taler med den 54-årige ejer af Mainz VVS i Tune mellem Roskilde og Greve, Arne Sørensen, så er hans begejstring over digitaliseringen af virksomheden ikke til at tage fejl af.

Det er ikke papir, der fylder på hylderne i kontoret, og Arne Sørensen slår fast, at hans iPad er en meget vigtig del af hans værktøjskasse, når han og medarbejdere løser store og små opgaver.

Fra mange sider har der gennem de senere år været peget på nødvendigheden af at digitalisere byggebranchen, men mange især mindre håndværksmestre har en udpræget tastaturskræk og har derfor svært ved at tage den nye teknologi ind som en naturlig del af virksomhedens daglige drift.

Sparer tid og tjener penge

Men Arne Sørensen gør direkte op med myten om, at det kun er store virksomheder, der reelt kan have gavn af den moderne kommunikationsteknologi:

– Jeg tror, vi er langt fremme med at bruge digitale værktøjer af en lille virksomhed at være. Det sparer tid og hjælper os i dagligdagen. Udviklingen er sådan, at hvis man ikke følger med digitalt, bliver man hægtet af, siger Arne Sørensen til Dagens Byggeri.

Han bruger blandt andet sin iPad til at vise kunderne, hvilke toiletter, brusere og andre VVS-produkter, de kan købe, men det er den mindste del af det:

Mange fordele

– Vi bruger først og fremmest iPaden til både registrering af tid ude hos kunden, dokumentation af det udførte arbejde som del af vores kvalitetskontrol og bestilling af materialer – der så bringes ud fra leverandøren inden for én time. Når opgaven er fuldført, noteres det straks i systemet, og kunden kan se fakturaen med prisen for dels det udførte arbejde og dels de anvendte materialer, fortæller Arne Sørensen videre.

– Vi spilder ikke tiden med unødvendigt papirarbejde og registrering. Kunderne ved, at de ikke betaler for, at vi kører rundt og henter varer. Vi er effektive, og det kan jeg fornemme på kunderne, de godt kan lide, siger Arne Sørensen.

Bedre overblik

Han giver det digitale værktøj Ordrestyring og lagringstjenesten Dropbox en stor del af æren for de gode resultater med digitaliseringen.

– I Dropbox har vi altid adgang til alle tegninger og papirer uanset hvor vi er, og ved at anvende Ordrestyring får vi faktureret alle de anvendte småting, som måske kunne være tilbøjelige til at glemme tidligere. Det skaber simpelthen et bedre overblik, siger han videre.

I stedet for selv at bøvle med faktureringen, foregår det i dag ved, at en kontormedarbejder, der ikke sidder i selve virksomheden, automatisk modtager besked om de anvendte timer og materialer, når arbejdet er afsluttet.

Efterkalkulation

– Det vil være synd at påstå, at papirarbejdet, der ofte skulle udføres efter arbejdstid, ligefrem var det, man glædede sig mest til. Jeg vil meget hellere bruge tiden ude hos kunderne med det, jeg er bedst til, og det er altså ikke at side på en kontorstol og udskrive fakturaer. Samtidig kan vi foretage en løbende og effektiv efterkalkulation på alle opgaver, fordi alt er registreret. Det klarer Ordrestyring helt af sig selv, siger Arne Sørensen, der foruden sig selv og sønnen Christian, der også er VVS-uddannet, har to lærlinge ansat.

50 billeder

Det er ikke usædvanligt, at der i forbindelse med udførelsen af en opgave tages cirka 50 billeder som dokumentation, men billederne tages også med iPaden, og det forsinker ifølge Arne Sørensen på ingen måde processen. Alt gemmes i Dropbox.

– Så er både dokumentation og kvalitetssikring i orden. Sidst men ikke mindst har vi minimeret vores lageromkostninger, fordi det hele bestilles løbende. Der kommer mange flere digitale værktøjer i fremtiden, og ikke mindst gælder det for de små virksomheder om at være på forkant. Konkurrencen er benhård, og jo længere tid, du kan bruge ude på opgaverne i stedet for bag skrivebordet, jo mere viser det sig i positive tal på bundlinien, siger Arne Sørensen.

Det vil være synd at påstå, at papirarbejdet, der ofte skulle udføres efter arbejdstid, ligefrem var det, man glædede sig mest til.

Relateret indhold