Stadig for meget bureaukrati i byggebranchen

Dansk Byggeri afholder 18. marts årets temamøde under overskriften "Tømrerbranchens udfordringer og muligheder".
Tømrerfaget oplever stadig for meget bureaukrati i byggebranchen. Foto: Colourbox.
Tømrerfaget oplever stadig for meget bureaukrati i byggebranchen. Foto: Colourbox.

Når Dansk Byggeri i dag afholder årets temamøde om tømrerbranchens udfordringer og muligheder, vil direktør i Dansk Byggeri Michael H. Nielsen være blandt oplægsholderne og præsentere en analyse over fremtidens udfordringer. Den viser blandt andet, at det for tømrerbranchen især er ufuldstændigt udbudsmateriale og det administrative bøvl, der står i vejen for en bedre udvikling.

Blandt de typiske kommentarer fremhæver analysen eksempelvis:

Samtidig med at man konstaterer, at udbudsmaterialet bliver dårligere og dårligere, ser man muligheder i digitaliseringen.

Michael H. Nielsen Direktør, Dansk Byggeri

Det er træls med alle de opgørelser til barselfond, forsikringer, kontingent og ferie og helligdagspenge – hvorfor skal vi bruge tid på det?

Jeg forventer, at det bliver endnu mere stramt og konkurrencepræget at drive virksomhed fremover.

Udbudsmateriale bliver dårligere og dårligere. Mangler tegninger/beskrivelse for at kunne afgive korrekt tilbud, og ansvaret bliver oftest tildelt entreprenøren.

Der er desværre ret mange rådgivere og teknikere, der kun har fået teoretiske uddannelser, så der er rigtigt mange, der ikke helt har fornemmelsen af, hvordan et byggeri og en byggeplads fungerer i praksis.

Der bliver stadig færre fagentrepriser på grund af dårligt udbudsmateriale og inkompetente rådgivere.

Det er svært at overskue regler om løn, pension, ferie m.v.

Lærlingeomkostninger er for høje.

Der er ikke arbejde nok til at have lærlinge.

Mere digitalisering

Michael H. Nielsen siger til Dagens Byggeri, at tømrerfaget er tæt på udviklingen og udfordringerne i hele byggeriet, og om kritikken af udbudsmaterialet siger han:

– Samtidig med at man konstaterer, at udbudsmaterialet bliver dårligere og dårligere, ser man muligheder i digitaliseringen. Ved konferencen har vi en repræsentant fra Bygningsstyrelsen, og jeg tror, at debatten blandt andet vil handle om, hvilken arbejdsdeling, der fremadrettet skal være mellem bygherrens rådgiver og de udførende virksomheder. Jeg tror, at vi bevæger os i en retning, hvor de udførende bliver inddraget tidligere i færdiggørelsen af det grundlag, der skal bygges ud fra. Det stiller nye og øgede kompetencekrav til vores medlemmer og deres ledere i virksomhederne.

Udenlandsk arbejdskraft

Der peges også på risikoen for mangel på kvalificeret arbejdskraft, og her er der forskelle på landsdelene. Men den største udfordring er her mangel på medarbejdere med en videregående uddannelse som byggeledere og med kompetencer inden for styring af byggeriets processer:

– Her er det vanskeligt at få medarbejdere. Til gengæld er det intet problem at få lærlinge, men her er det omkostninger og administrativt bøvl, der fremhæves. Der er ikke mange i analysen, der har erfaringer med udenlandsk arbejdskraft, men de, der har svaret, har ingen problemer med at rekruttere fra udlandet, fortæller Dansk Byggeris direktør.

Ingen præferencer

Han understreger i øvrigt, at Dansk Byggeri ikke har nogen officiel holdning til fagentrepriser kontra totalentrepriser:

– Vi har den generelle holdning ikke at have nogen præferencer for den ene entrepriseform i forhold til den anden. Men i tømrerfaget, der både består af meget store virksomheder og mange små og mellemstore virksomheder, er der nok en forkærlighed for fagentrepriser. Men det kræver mere at styre fagentrepriser fra bygherrens rådgiver.

Relateret indhold