Transportkorridor bevaret siden 1982

Intet håb forude for eksempelvis boligejere og andre, der ligger i transportkorridoren til en Ring 5 uden om København.
Miljøminister Kirsten Brosbøl bekræfter over for Folketingets Transportudvalg, at arealreservationerne i Ring 5 stadig er gældende. Foto: Claus Bjørn Larsen.
Miljøminister Kirsten Brosbøl bekræfter over for Folketingets Transportudvalg, at arealreservationerne i Ring 5 stadig er gældende. Foto: Claus Bjørn Larsen.

Folketingets Transportudvalg har spurgt miljøminister Kirsten Brosbøl (S) om hun vil bekræfte, at arealreservationerne i den såkaldte Ring 5 omkring hovedstadsområdet stadig er gældende, og ikke overraskende bekræfter ministeren, at det skam er tilfældet.

Arealreservationerne betyder, at eksempelvis boligejere i det pågældende område inden for arealreservationerne ikke kan foretage sig ret meget på deres bygninger, og en sådan reservation kan ligge i årevis, uden at der sker noget som helst.

Arealreservationen til transportkorridorer har indgået i den bindende fysiske planlægning for hovedstadsområdet siden 1982.

Kirsten Brosbøl Miljøminister

Der har været peget på, at Ring 5 først vil blive ført ud i livet med jernbane og motor-/motortrafikvej, hvis der etableres en fast forbindelse under Øresund ved Helsingør-Helsingborg, og det har foreløbig lange udsigter.

Siden 1982

– Arealreservationen til transportkorridorer har indgået i den bindende fysiske planlægning for hovedstadsområdet siden 1982. På baggrund af en folketingsbeslutning i 2010 nedsatte den daværende miljøminister et embedsmandsudvalg med repræsentanter fra de ministerier, der er ansvarlige for den overordnede infrastrukturanlæg i hovedstadsområdet, med henblik på at vurdere behovet for at modernisere og præcisere Fingerplanens transportkorridorer. Udvalget anbefalede i sin rapport fra juni 2011, at arealreservationen generelt fastholdes af hensyn til de samfundsmæssige interesser, og disse findes i den nuværende fingerplan, oplyser miljøministeren.

Relateret indhold