Sjællandsk krav om motorvej på tværs

De sjællandske borgmestre har lært af jyderne og er enige om, at en motorvej mellem Kalundborg, Slagelse , Næstved og Rønnede har topprioritet.
En sjællandsk komité bestående af både erhvervsliv og politikere vil kæmpe for en sjællandsk tværforbindelse, der blandt andet skal give hurtig adgang til Femern-forbindelsen. Foto: Colourbox.
En sjællandsk komité bestående af både erhvervsliv og politikere vil kæmpe for en sjællandsk tværforbindelse, der blandt andet skal give hurtig adgang til Femern-forbindelsen. Foto: Colourbox.

Den sjællandske tværforbindelse

  • Tidsgevinster:
  • Personbil: Sparet transporttid Kalundborg-Rønnede: 39,5 min.
  • Lastbil: Sparet transporttid Kalundborg-Rønnede: 25,5 min.
  • Direkte beskæftigelseseffekt: 1500 personer
  • 3,4 milliarder kroner i øget produktionsværdi

Det er ikke kun i Jylland, at lokale erhvervsdrivende og politikere kæmper for motorvejsprojekter.

På Sjælland er der en komité, der kæmper for en sjællandsk tværforbindelse – en motorvej mellem Kalundborg, Slagelse og Næstved og med direkte forbindelse til Sydmotorvejen ved Rønnede. Målet er en hurtig og direkte forbindelse til den kommende Femern-forbindelse.

Før i tiden ønskede vi hver vores vej, og så fik vi aldrig nogen af dem.

Martin Dam Borgmester i Kalundborg

Derfor har Komitéen for Den Sjællandske Tværforbindelse fået udarbejdet en vækstanalyse fra konsulentvirksomheden Grontmij af mulige erhvervseffekter ved etablering af den pågældende motorvej, og denne analyse vil blive præsenteret for Folketingets transportudvalg.

Analysen peger på “betragtelige samfunds- og erhvervsmæssige gevinster i form af arbejdspladser, øget kommunalt skattegrundlag og øget produktionsværdi”.

Presset kapacitet

Fremkommeligheden på dele af den eksisterende tosporede vejforbindelse Kalundborg-Slagelse-Næstved-Rønnede er begrænset i spidsbelastningstidspunkter om morgenen og eftermiddagen.

Specielt er der trængsel på strækningen mellem Næstved og Rønnede i tilknytning til Sydmotorvejen E47 med op til 17.000 biler i døgnet. Trafikken mellem Slagelse og Næstved er ligeledes tæt trafikeret med op til 14.000 biler i døgnet.

De nuværende landeveje passerer i mange tilfælde gennem tætbefolkede bysamfund, som dels betyder nedsat rejsehastighed og dels er en udfordring for den lokale trafiksikkerhed. En opgraderet motorvejsforbindelse vil både give en bedre trafikal kapacitet og reducere risikoen for alvorlige trafikulykker. En sådan motorvej vil foruden den direkte adgang til Femern-forbindelsen også give større sjællandske byer som Næstved og Kalundborg direkte forbindelse til Storebælts-forbindelsen.

Flere store virksomheder

Foruden både lokale, regionale og folketingspolitikere er det er en række store danske virksomheder, der er repræsenteret i Komitéen for Den Sjællandske Tværforbindelse. Det er blandt andre Harboe Bryggeri, Haribo, Faxe Kalk, Novenco, Statoil og Kalundborg Havn. I Kalundborg finder man også eksempelvis en stor Novo Nordisk-produktion med flere end 2400 medarbejdere.

Lært af jyderne

Kalundborgs borgmester Martin Dam, der også er formand for Kommunernes Landsforening, siger til Dagens Byggeri, at de sjællandske borgmestre har taget ved lære af deres jyske kolleger:

– Før i tiden ønskede vi hver vores vej, og så fik vi aldrig nogen af dem. Men nu har de 17 kommuner og Region Sjælland udarbejdet en prioriteret liste over vores ønsker, og der har den sjællandske tværforbindelse topprioritet. For Kalundborg, der både har flere store virksomheder og en stor erhvervshavn, er det af afgørende betydning for udviklingen af vores erhvervsliv, at det både er muligt at transportere varer, og at vi kan skaffe den fornødne, kvalificerede arbejdskraft. Det er ikke rimeligt, at et område med så stort transportbehov skal forsinkes ved at skulle køre bag en mejetærsker, siger Martin Dam.

Han peger også på, at det vil være afgørende for en kommende Kattegat-forbindelse, at forbindelsesvejene er parate til at kunne levere trafikken hurtigt og effektivt.

Trafikal livsnerve

Karsten Nonbo, der er medlem af Folketinget for Venstre og i mange år har beskæftiget sig med trafikpolitik, er ikke i tvivl om vigtigheden af den sjællandske tværforbindelse:

– Allerede i dag er der meget trafik på den pågældende strækning – mere end på mange jyske motorveje. Det er en trafikal livsnerve for vores område, men på Sjælland har man hidtil koncentreret sig om Køge Bugt Motorvejen. Vi har heldigvis fået lavet omfartsveje omkring Næstved og Slagelse, men nu står en motorvej på tværs øverst på hitlisten. Første del bliver strækningen mellem Næstved og Rønnede, hvor man nu er i gang med VVM-undersøgelsen, som tager halvandet år. Femern-forbindelsen skal jo ikke kun være for københavnerne og svenskerne, men også for resten af Sjælland, siger Karsten Nonbo til Dagens Byggeri.

Relateret indhold