Om ESSVE
- – Etableret i 70’erne i Sverige
- – Hovedkontor i Stockholm
- – Etableret i 10 lande
- – Ansatte ca. 200
- – Omsætning ca. 800 mio. kr. (svenske)
Den svenske koncern ESSVE har gennem de seneste 40 år leveret alle former for befæstigelse til især det norske og svenske marked.
– Nu er turen kommet til, at også Danmark skal stifte nærmere bekendtskab med virksomhedens mange produkter. En ny salgsstruktur er under opbygning herhjemme, og snart vil ESSVE sætte et meget tydeligere fingeraftryk på det danske marked, lover sales manager Søren Dagø, ESSVE Danmark.
Når vi får Danmark ordentligt med, lukker vi af omkring Østersøen. Samtidig kan Danmark blive vores platform og porten til det store marked i Europa.
Sales manager Søren Dagø ESSVE Danmark
Gennem 80’erne og 90’erne oplevede koncernen forskellige op- og nedture, men gennem de seneste ca. 10 år har virksomheden fundet sine ben. I dag er man blandt markedslederne i Norge og Sverige, ligesom ESSVE også er etableret i Finland, de Baltiske lande og Polen.
– Når vi får Danmark ordentligt med, lukker vi af omkring Østersøen. Samtidig kan Danmark blive vores platform og porten til det store marked i Europa, siger han.
Ifølge ESSVE selv har man det helt rigtige sortiment, så man kan blive totalleverandør.
– Vi har det hele, og vores kvalitets-produkter er godkendt til branchens strengeste krav. Desuden er vores leveringssikkerhed tårnhøj, og vi gør meget ud af miljøansvarlighed samt socialt og etisk ansvar. Vi ønsker at være det premiumbrand, de andre benchmarker sig op imod, fastslår han.
Altid via forhandlerne
Salget af virksomhedens produkter sker via forhandlere og primært byggemarkeder – både små selvstændige og kæder. I dag findes ESSVE-produkterne blandt andet i Bauhaus.
– Men vi arbejder i øjeblikket på at få endnu en stor kæde med, og løbende laver vi aftaler med andre butikker, fortæller Søren Dagø.
Seneste skud på stammen er Dorch & Danola, der har fysisk butik i Odense og samtidig er et stort online-markeder til professionelle håndværkere. Siden december har Dorch & Danola tilbudt ESSVE’s mere end 4.500 produkter i deres sortiment.
ESSVE’s svenske marketing manager Mattias Sebell tilføjer, at virksomhedens produkter udelukkende sælges gennem et forhandlernetværk.
– Vi kommer aldrig til at sælge direkte til håndværkerne ude på byggepladserne. Det vil udelukkende ske gennem byggemarkeder. Men ESSVE vil med et talstærkt team af kompetentet konsulenter være meget synlige ude på byggepladserne i fremtiden, da vi er sikre på, at det er her slaget skal så, når det gælder at tage markedsandel fra de direkte sælgende tilbage til forhandlerne, fastslår han.
Hurtigere innovation
ESSVE’s mange varenumre er fordelt i fem hovedgrupper: skruer, lim og fuge, søm og pistoler, fastgørelse samt brandtætning. Disse udvikles løbende, og ESSVE har lagt en ny strategi for produktudvikling, som traditionelt er sket hos asiatiske producenter. Nu har koncernen trukket al produktudvikling hjem til hovedkvarteret i Kista ved Stockholm. Her er der investeret i nyt test-laboratorium, 3D-printere samt kompetent personale.
– Det betyder, at langt hurtigere kan komme på banen med nye produkter. Siden efteråret 2014 har vi således indgivet en stribe nye patentansøgninger på innovative teknikker inden for befæstigelse – blandt andet kramskruen og niveauskruen samt en lang række produkter inden for kemisk befæstigelse som lim og fuge, forklarer Mattias Sebell.
I processen har man taget 3D printere i brug, der gør det enkelt og hurtigt at producere prototyper på nye produkter. Samtidig har købt en mindre producent i Sverige, der kan hjælpe med produktion af helt små partier til brug i testfasen. Tidligere har denne proces taget flere måneder og ofte involveret helt nye maskiner samt flere underleverandører i Asien. Nu tager processen blot et par uger.
– På den måde kan vi samtidig holde vores nye produkter bedre skjult for nogle af vores asiatiske konkurrenter, der ellers ind imellem kan være hurtige til at lave kopiprodukter, siger Mattias Sebell til Dagens Byggeri.
Ifølge ESSVE har man forstået vigtigheden af ofte at kunne komme på markedet med nye produkter.
– Det gavner lønsomheden indenfor hele kategorien. Et godt eksempel er powertools, hvor der cirka hver 12 måned kommer opdateringer eller nye produkter til det eksisterende marked. Dette er til gavn for vores forhandleres lønsomhed, og slutbrugernes hverdag, siger han.