Færgeterminal i Stockholm klar til indvielse

C.F. Møller har designet den nyskabende terminal, der mixer infrastruktur og bypark.
C.F. Møller har designet den imponerende terminal, som åbner i dag. Foto: Adam Mørk.
C.F. Møller har designet den imponerende terminal, som åbner i dag. Foto: Adam Mørk.

Värtaterminalen i Stockholm, som er designet af C.F. Møller, indvies i dag tirsdag.

Terminalen er samtidig et nyt opholdssted for stockholmerne i kraft af nyskabende design, der mixer infrastruktur og bypark.

Hovedidéen har været at skabe et levende bymiljø i havnen ved skabelsen af et helt unikt byrum, der henvender sig til både de rejsende og stockholmerne …

Arkitekt Mads Mandrup C.F. Møller

Projektet er begyndelsen på udviklingen af en helt ny bydel i Stockholm, som vil komme til at integrere by og havn.

Terminalen står som en krydsning mellem et fartøj på vej og den arkitektur med kraner, lagerhaller osv., der præger området,

– Hovedidéen har været at skabe et levende bymiljø i havnen ved skabelsen af et helt unikt byrum, der henvender sig til både de rejsende og stockholmerne med en offentlig bypark placeret oven på terminalens tag. Terminalen bliver herved en offentlig attraktion såvel som en effektiv trafikmaskine, hvor biltrafik og flydende overgange mellem passagerterminal og det gode byliv sammenflettes og bliver til én, fortæller designansvarlig arkitekt og partner på projektet, Mads Mandrup.

Terminal og byrum er placeret i niveau med hinanden, så der er let adgang for alle. Samtidig er taget på terminalbygningen udformet som et varieret, grønt landskab, der med trapper, ramper, nicher og siddekroge indbyder til promenade og ophold med udsyn over færgerne, Skærgården og byen.

Sammenhæng og holdbarhed

Det var Stockholms Kommune og Stockholms Hamnar, der i 2010 udbød arkitektopgaven for en ny terminal. Et udbud som C.F. Møller vandt i en international konkurrence.

– Vi har været rigtig glade for samarbejdet med Stockholms Kommune og Stockholms Hamnar. De visioner, de har for området passer godt til vores måde at tænke på. Vi tænker altid længere end det enkelte byggeri og medtænker sammenhængen med de nære omgivelser og den holdbare løsning i forhold til den større sammenhæng og langsigtede udvikling for et område, fortæller partner og arkitekt Mårten Leringe fra C.F. Møllers kontor i Stockholm.

I forhold til det langsigtede er der også tænkt på bæredygtighed og den nye terminal har integrerede systemer, der anvender solenergi og bjergvarme/-køling, hvilket gør det muligt for Värtaterminalen at blive selvforsynende med energi og terminalen skal certificeres miljøbygning niveau Guld.

Indvendigt er færgeterminalen præget af C.F. Møllers fokus på dagslys og gode opholdsrum. Det ses særligt i den store ankomst- og afgangshal. Her er der et stort skulpturelt snit i taget, der trækker dagslys ind om dagen og giver et drømmende kig til stjernerne om natten. Det syn har mange passagerer allerede oplevet, da færgedriften blev taget i brug tidligere på året, men på tirsdag åbner terminalen for både rejsende og byboere med adgang til mange gode timer med restaurant, havneliv og landskabelige taghaver.

Terminalen står som en krydsning mellem et fartøj på vej og den arkitektur med kraner, lagerhaller osv., der præger området. Foto: Adam Mørk.
Terminalen står som en krydsning mellem et fartøj på vej og den arkitektur med kraner, lagerhaller osv., der præger området. Foto: Adam Mørk.
Mads Mandrup (til venstre) og Mårten Leringe. Foto: Stina Gullander.
Mads Mandrup (til venstre) og Mårten Leringe. Foto: Stina Gullander.

Relateret indhold